Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaugen, Cecilie
dc.contributor.advisorKnudsen, Borgny Marianne
dc.contributor.authorLien, Marie
dc.date.accessioned2022-07-23T17:21:56Z
dc.date.available2022-07-23T17:21:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112400045:37392219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008073
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTema for denne studien er mottakslærerens erfaringer og dilemma knyttet til arbeid i mottaksklasse med nyankomne elever. For å undersøke mottakslærerens faglige og pedagogiske tilrettelegging for nyankomne har jeg intervjuet tre lærere med mange års erfaring fra arbeid i mottaksklasse. Med denne forskningen ønsker jeg å tilføre kunnskap og erfaringer knyttet til dette arbeidet for å styrke opplæringstilbudet som stadig er i utvikling gjennom nye flyktningstrømmer og stadig flere nyankomne barn og unge som skal inn i norsk skolesystem. Studiens problemstilling er: Hvilke faglige og pedagogiske dilemmaer erfarer lærere i mottaksklasse med hensyn til å tilrettelegge for nyankomne elever? Med bakgrunn i Bronfenbrenners bioøkologiske modell søker analysen å fremme diskusjon om inkluderende praksiser. Gjennom en kvalitativ intervjustudie kom lærernes dilemma knyttet opp mot arbeidet frem i fire hovedkategorier; faglig tilrettelegging, organiseringen av mottakstilbudet, lærer- elev relasjon og skole- hjem samarbeid. Alle disse aspektene ved arbeidet med nyankomne viste funn som setter lærerjobben i en kompleksitet. Med tanke på faglig tilrettelegging kom mangel på voksenressurser frem som en utfordring i elevens språkopplæring. Når det omhandlet organiseringen av mottakstilbudet så viste det at gruppesammensetningen av ulike nivå, alder og språk kunne skape ulike dilemma for lærer i både faglig og pedagogisk sammenhenger. Lærer- elev relasjon viste til viktigheten av trygghet fra voksenpersoner og skole- hjem samarbeidet ble belyst gjennom lærerens egne erfaringer knyttet til samarbeidets utfordringer kulturelt sett. Mine full viser at lærerens rolle har betydning for elevenes ivaretakelse både på mikro- og makronivå. I min diskusjon bruker jeg Bronfenbrenners bioøkologiske modell (1979) for å belyse viktige praksiser som kan gi elever i mottaksklasse ivaretakelsen de har krav på.
dc.description.abstractThe theme for this study is how teachers in reception experiences work in the reception class with newly arrived pupils and how they work with dilemmas related to this. To investigate the teachers in receptions professional and pedagogical arrangements for newly arrived pupils, I have interviewed three teachers with many years of experience from work in the reception class. With this research, I want to add knowledge and experience related to this work to strengthen the educational offer that is constantly evolving through new refugee flows and the increase in newly arrived children and young people who will enter the Norwegian school system. The thesis statement of this study is: What academic and pedagogical dilemmas do teachers in the reception class experience regarding facilitating newly arrived pupils? Based on Bronfenbrenner's bioecological model, the analysis seeks to promote discussion of inclusive practices. Through a qualitative interview study, the teachers' dilemma related to the work emerged in four main categories; professional facilitation, the organization of the reception offer, teacher-pupil relationship and school-home collaboration. All these aspects of the work with newcomers showed findings that put the teaching job in a complexity. Regarding academic facilitation, the lack of adult resources emerged as a challenge in the pupil’s language learning. When it came to the organization of the reception offer, it showed that the group composition of different levels, ages and languages could create different dilemmas for teachers in both academic and pedagogical contexts. The teacher-pupil relationship referred to the importance of security from adults and the school-home collaboration was highlighted through the teacher's own experiences related to the collaboration's challenges in cultural. My findings show that the teacher’s role is important for pupil’s care at both a level of micro and macro. In my discussion, I use Bronfenbrenner's bioecological model (1979) to illuminate the important practices that can give pupils in the reception class, the care they are entitled to.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Vi er nesten som en liten familie" - En kvalitativ studie om læreres erfaringer med tilrettelegging for nyankomne elever i mottaksklasse.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel