Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAa, Leiv Inge
dc.contributor.authorGisnås, Kristine
dc.date.accessioned2022-07-23T17:21:47Z
dc.date.available2022-07-23T17:21:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:113334384:33646236
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008066
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke erfaringer et utvalg flerspråklige elever har til systematisk arbeid med ord- og begrepslæring. Jeg ønsket å få innsikt i hvordan elevene har opplevd arbeidsmåtene som har blitt anvendt i det systematiske arbeidet, hvilket læringsutbytte de opplever å sitte igjen med etter arbeidet, og hvilke læringsstrategier de bruker i andre situasjoner der de møter nye ord og begreper. I tillegg valgte jeg å inkludere modellen som det systematiske arbeidet med ord- og begrepslæring baserte seg på, for å få en mer inngående forståelse for undersøkelses-området. Basert på problemstillingen har studien en kvalitativ tilnærming, hvor intervjuer med tre flerspråklige elever er primærmetoden, og den teoretiske analysen av undervisningsmodellen er sekundærmetoden. Oppgavens teoretiske rammeverk baserer seg på litteratur om ordforråd og ordkunnskap, og med bakgrunn i undersøkelsesområdet vektlegges andrespråksperspektivet særlig tungt. I tillegg står teori om ordlæring og ordlæringsstrategier sentralt, samt didaktiske innganger til arbeid med ord- og begreps-læring i skolen. Funnene fra undersøkelsen viser at elevene har positive erfaringer til det systematiske arbeidet med ord- og begrepslæring som baserer seg på undervisningsmodellen. Flere av arbeidsmåtene blir trukket frem som givende, og i tillegg vektlegges det sosiale ved undervisningen som noe særlig positivt. Videre tyder funnene på at elevene har opplevd et økt læringsutbytte som følge av undervisningen, og på at de benytter seg av kommunikative/sosiale strategier for å oppnå forståelse når de møter nye ord/begreper i andre situasjoner. Når det gjelder undervisningsmodellen viser analysen at den på mange måter kan sies å egne seg godt i arbeid med ord- og begrepslæring med flerspråklige elever. Likevel må det understrekes at det er avgjørende at lærere som velger å benytte seg av modellen i dette henseende har god kunnskap om flerspråklighet og flerspråklig utvikling. Dette er en forutsetning for å kunne tilpasse arbeid som baserer seg på modellen til elevenes forutsetninger.
dc.description.abstractThe purpose of this master´s thesis was to look into the experiences of a group of multilingual pupils who had worked with word and concept learning systematically. I wanted to gain insight into how the pupils felt about the working methods employed in the systematic work, what learning outcomes they received from the work, and what learning strategies they use in other circumstances where they face new words and concepts. In addition, I chose to include the model on which the systematic work with word and concept learning was built on, in order to obtain a better knowledge of the research topic. The study takes a qualitative approach based on the research question. Interviews with three multilingual pupils are the primary method, while the theoretical analysis of the model is the secondary method. The thesis´ theoretical foundation is based on literature on vocabulary and word knowledge, with a strong emphasis on the second language perspective due to the research area. Furthermore, word learning theory and tactics, as well as pedagogic approaches to working with word and concept learning in school, are central. According to the results of the study, the pupils had favorable experiences with word and concept learning based on the teaching model. Several working approaches are highlighted as enjoyable, and the social aspect of the teaching is underlined as particularly positive. Furthermore, the data indicates that the students improved their learning outcomes as a result of the training, and that they employ communicative/social tactics to achieve understanding when encountering new words/concepts in other circumstances. The analysis of the teaching model reveals that it is suitable for working with multilingual students on word and concept learning in various ways. However, it is critical that teachers who want to apply the model in this way have a thorough understanding of multilingualism and multilingual development. This is a requirement for adapting model-based work to the students´ prerequisites.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSystematisk arbeid med ord- og begrepslæring blant flerspråklige elever. En kvalitativ undersøkelse av tre elevers erfaringer.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel