Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHeggem, Reidun
dc.contributor.authorFuru, Kristian
dc.date.accessioned2022-07-23T17:21:42Z
dc.date.available2022-07-23T17:21:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110859567:30979930
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008063
dc.description.abstractDenne studien ser nærmere på fremtidige yrkesvalg blant unge elever fra både by og bygd i Norge. Hva anser de i tidlig alder som deres fremtidige yrke? Vil kjønn eller geografisk bosted legge føringer for deres valg? Det finnes ulike måter å betrakte og forstå utviklingen av disse individuelle preferansene. Elevene ble spurt om hva de ser for seg å jobbe som når de blir voksne, og på hvilket sted de ønsker å jobbe. Det er blitt gjennomført innsamlinger av totalt 206 elevtekster som er innhentet på ulike steder i Norge. Elevene er småskolebarn, og er valgt ut fra et by- og bygdeperspektiv. Disse tekstene utgjør hovedmaterialet for studien. Det er i den sammenheng tatt i bruk en hybrid av tekst og tegning som metode for å sørge for at det store elevmangfoldet får muligheten til å ytre seg på deres premisser. Med utgangspunkt i teori knyttet til individ og samfunn, er det forsøkt å redegjøre for hvilken betydning de to faktorene kjønn og geografi har for de nevnte fremtidige yrkesvalgene. Elevenes svar indikerer at det er store individuelle forskjeller mellom gutter og jenter når det kommer til valget av yrke, samtidig som at nåværende bosted synes å spille en avgjørende rolle for hvordan elevene ser for seg yrkesfremtiden. Gjennom dette viser studien at det er en klar sammenheng mellom de fremtidige yrkesvalgene til elevene og de to faktorene kjønn og geografisk bosted. Studiens funn indikerer også at elevene i stor grad vektlegger fremtidig bosted når de viser til sine fremtidige yrkesvalg. I denne sammenheng ser barn bosatt i by større nytte av en lengre utdanning. I motsetning til sin urbane motpart, uttrykker rurale barn et mindre behov for lengre og høyere utdanning for sin fremtidige yrkesutøvelse. På bakgrunn av denne studiens analyser kommer det tydelig til syne, med god hjelp av blant annet Pierre Bourdieus teoretiske rammeverk, at både kjønn og geografisk bosted er avgjørende faktorer for å kunne komme nærmere en forståelse av prosesser knyttet til elevers fremtidige yrkesvalg.
dc.description.abstractThis study takes a closer look into future occupation choices among young students from rural and urban areas in Norway. What do they consider as their future occupation at an early stage in their life? Will gender and geographical location influence their choices? There are multiple ways to consider and understand the development of these individual preferences. The students were asked what they envision working with when they become adults, as well as where they want to work. A total of 206 texts written by the young students have been collected in different locations in Norway. The students are currently in primary school and have been chosen from an urban and rural perspective. These texts constitute the main empirical data of the study. In this context, a research method with elements of both text and drawing has been used. This has been conducted to ensure that the great diversities within the student groups are able to share their valuable thoughts on their terms. Based on a theoretical framework related to both the individual as well as the surrounding society, this study attempts to illustrate the meaning of the two factors gender and geographical location when discussing these future occupational choices. The students’ responses indicate that there are considerable individual differences between boys and girls with regards to choosing a profession. At the same time, the students’ current place of residence seems to be decisive for how the students envision the future of their careers. Based on this, the study illustrates a clear connection between the students’ future occupational choices and the two main factors gender and geographical location. The findings of the study indicate that the students also emphasize their future place of residence when expressing and sharing their future occupational choices. In this context, children currently living in urban areas see a greater benefit of higher education. Unlike its urban counterpart, rural children are more restrained in their assessment of obtaining a higher education to enter the labor market in the future. With the use of Pierre Bourdieu’s theoretical concepts, as well as the analyses carried out as a part of this study, it is apparent that both gender and geographical location are crucial factors in the quest of understanding various processes related to the students’ future occupational choices.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Should I stay or should I go?" En kvalitativ studie av unge elevers tanker rundt fremtidige yrkesvalg
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel