Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRapp, Anna Cecilia
dc.contributor.authorHoset, Henrik Smenes
dc.date.accessioned2022-07-23T17:21:38Z
dc.date.available2022-07-23T17:21:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112400045:30454952
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008060
dc.description.abstractMasterstudien tar sikte på å øke kunnskapsgrunnlaget om hvordan lærere samarbeider med interne og eksterne aktører for å ivareta mangfoldet av elever, samt hvordan dette skjer ulikt på skoler med ulik sosiodemografisk profil. Oppgavens datamateriale bygger på kvalitative lærerintervjuer som er gjort ved tre ulike skoler i samme kommune. For å belyse læreres interne og eksterne samarbeid benytter jeg Wengers teori praksisfellesskap og identitet, samt Lave og Wengers teori om situert læring. Funn og resultat viser at lærerne tilegner stor verdi til det interne samarbeid, og skolene i både privilegert og sosialt utsatt område opplever skolekulturen som åpen, støttende og delende. Dette er uavhengig av skolestørrelse, men mindre skoler må organisere samarbeidet på annen måte enn større skoler. Lærere i sosialt utsatte områder viser at de går mer aktivt inn i samarbeider, og støtter og avlaster hverandre når det er tøffe tak. Disse skolene har også tettere bemanning, men peker også på viktigheten av samarbeid for å avklare roller og ansvar i møtet med eleven. System og strukturer på skoler gjør det derimot utfordrende å etablere rammer for internt samarbeid på tvers av yrkesgrupper og profesjoner. Hvordan lærerne samarbeider med eksterne aktører sees som nevnt på i lys av Wenger, men har også Glavin og Erdal (2018) forståelse av hinder og suksesskriterier for tverrfaglig samarbeid som bakteppe. En økt tilstedeværelse av helsesykepleier har positiv virkning, og innføring av tverrfaglige team forstås som en styrke for det tverrfaglig samarbeidet. En felles oppfatning blant skolene er at etablering av kontakt og saksbehandling hos de andre instansene er tungrodd og tar lang tid, samtidig som at det også fortelles om en avstand mellom aktørene i samarbeidet. I utsatt sosialt område opplever lærerne at det er lite hjelp å få fra de andre instansene, og at de får lite informasjon om saksgang hos elever med sosiale vansker eller vanskelige hjemmeforhold. Lærernes kompetanse er ikke rettet mot disse typer vansker, noe som gjør det utfordrende å hjelpe egne elever. Skoler i sosialt utsatte områder ser også viktigheten av å involvere hele laget rundt elevene for å ivareta deres oppvekstvilkår.
dc.description.abstractThe master-thesis aims to increase the knowledge about how teachers collaborate with internal and external resources to take care of the diversity of pupils, and how this appears variously at schools with different sociodemographic profile. The assignments data build on qualitative interviews with teachers on three different schools in the same municipality. To enlighten teachers internal and external collaborations I ́m using Wenger ́s theory on communities of practice and identity, in addition to Lave and Wenger ́s theory on situated learning. Results shows that the teachers dedicate big value to the internal collaboration, and both schools in exposed and privileged areas experience the schoolculture as open, supportive, and sharing. This is independent of the school size, but smaller schools need to organize their collaboration in a different way than larger schools. Teachers in socially exposed areas show that they have a more active approach to the collaboration, and support and relive pressure from each other when times get rough. These schools also have more employees, but also point on the importance of collaboration to clarify roles and responsibility for the work with pupils. System and structures on schools however makes it challenging to collaborate across professions. How teacher collaborate with external recourses is as mentioned, enlightened by Wenger. It also has Glavin and Erdals (2018) understanding of obstacles and success criteria of interprofessional collaboration as a backdrop. An increased presence of school nurses seems to have a positive effect, and implementation of interprofessional teams sees to strengthen the interprofessional collaboration. A common understanding amongst the schools it that it is hard to establish contact with other professions, and that the casework is unwieldy and takes a long time. The teachers also talk about a distance between the school and the other professions. Teachers is socially exposed areas experience that there ́s not much help to get from other professions, and that they receive hardly any information about the cases of pupils that experience social difficulties or difficult conditions at home. The teacher’s competence is no aimed towards these types of difficulties, which makes it challenging to help their own pupils. Schools in socially exposed areas also sees the importance of involving the hole layer surrounding the pupils to secure that they have good conditions of upbringing.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSamarbeid for barns beste
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel