Universell utforming av barnehager og barns deltakelse i lek - en litteraturstudie
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3008005Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tittel: Universell utforming i barnehager og barns deltakelse i lek - en litteraturstudie
Hensikt: Norge har i sin handlingsplan for universell utforming og økt tilgjengelighet (2009-2013) sagt at samfunnet innen 2025 skal være universelt utformet. Rapporter viser derimot at det fortsatt en lang vei å gå for å nå regjeringens mål. Forskning viser at tidlig innsats for å inkludere barn i meningsfulle fellesskap i barnehagehverdagen har betydning for deres deltakelse i lek. Hensikten med denne studien er derfor å se hvordan universell utforming kan tilrettelegge for deltakelse i lek i barnehagen.
Metode: Det er i denne studien brukt Scoping review som metodisk tilnærming. Litteratursøket inkluderte de tre databasene PubMed, AMED og Oria. Systematisk tekstkondensering er brukt som analysemetode.
Resultat: Totalt syv vitenskapelige artikler er inkludert i denne studien, som viser at universell utforming har stor betydning for alle barn, men særlig barn med spesielle behov eller utfordringer når det kommer til deltakelse og inkludering i lek i barnehagen. Det kommer frem i resultat at tilstrekkelig romslighet i barnehager er viktig for lek, livsutfoldelse og meningsfylte opplevelser og aktiviteter. Effektene av tilstrekkelig romslighet gir større mulighet for å delta i lek, leken fører til færre konflikter mellom barna og foregår oftere uforstyrret over lengre tidsperiode.
Konklusjon: Det er mye som tyder på at tilstrekkelig romslighet i barnehager gir utgangspunkt for en arena som lettere kan bidra til inkludering og deltakelse i lek i barnehagen. Universell utforming skal være til nytte for alle, men er særlig viktig for barn med spesielle behov.
Nøkkelord:Barn, barnehage, universell utforming, lek