Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOtnes, Hildegunn
dc.contributor.advisorFarstad, Randi
dc.contributor.authorWitsø Veie, Ola
dc.date.accessioned2022-07-22T17:21:18Z
dc.date.available2022-07-22T17:21:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104870550:15452024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007924
dc.description.abstractSkriving er et viktig redskap for læring i lærerutdanningen. Lærerstudenter skriver for å presentere og utvikle fagkunnskap, og for å bli kompetente skrivelærere. Det har blitt gjort flere studier av studenters erfaringer med akademisk skriving i høyere utdanning både i Norge og internasjonalt, også blant lærerstudenter. Vi finner også forskning på lærerstudenters skriving, men få studier har tatt for seg norsklærerstudenter spesifikt og deres erfaringer med og forståelser av akademisk skriving. I denne masteroppgaven har jeg, gjennom ett kvalitativt fokusgrusgruppeintervju og ett individuelt oppfølgingsintervju, undersøkt ei gruppe norsklærerstudenters erfaringer med og forståelser av akademisk skriving og skriveopplæring ved Grunnskolelærerutdanningen 5-10 ved NTNU. Målet med prosjektet har vært å få innsikt i studentenes forståelser av hva akademisk skriving innebærer, hvilke utfordringer de har opplevd i møtet med akademisk skriving på utdanningen, og hvordan de har opplevd den akademiske skriveopplæringen på utdanningen. Analysene viser at deltakerne hadde en forståelse av akademisk skriving som en kunnskapsbrukende, rekonstruktiv prosess, framfor en kunnskapsrefererende prosess. Deltakerne opplevde også utfordringer med akademisk skriving i utdanningen, særlig i forbindelse med overgangen fra deres tidligere utdanningsnivå til nåværende nivå. Skriveveiledning i form av respons ble omtalt som et svært effektivt pedagogisk virkemiddel for opplæring i akademisk skriving. Deltakerne opplevde imidlertid at skriveveiledningen i norskfaget på grunnskolelærerutdanningen 5-10 hadde et forbedringspotensial.
dc.description.abstractWriting is an important tool for learning in teacher education. Teacher students write to present and develop professional knowledge, and to become competent writing teachers. Several studies have been made of students' experiences of academic writing in higher education both in Norway and internationally. We also find research on teacher students' writing, but little has been done on Norwegian teacher students' experiences with and understandings of academic writing. In this master's thesis, I have examined a group of Norwegian teacher students' experiences with and conceptions of academic writing and writing training at the Teacher Education 5.-10. grade at NTNU, through a qualitative focus group interview and an individual follow-up interview. The aim of the project has been to gain insight into the students' understandings of what academic writing entails, what challenges they have experienced with academic writing in the education, and how they have experienced the academic writing training in the education. The analysis shows that the participants understood academic writing as a knowledge transforming, reconstructive process, rather than a knowledge telling process. The participants also experienced challenges with academic writing in the education, especially in connection with the transition from their previous level of education to the current level. Writing guidance in the form of a feedback was described as a very effective pedagogical tool for training in academic writing. However, the participants experienced that the feedback and writing guidance in the Norwegian subject in the Teacher Education 5-10 had a potential for improvement.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNorsklærerstudenter og akademisk skriving
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel