Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLykknes, Annette
dc.contributor.advisorSvendsen, Bodil
dc.contributor.authorHylen, Fredrikke Lovise
dc.date.accessioned2022-07-22T17:21:17Z
dc.date.available2022-07-22T17:21:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104871985:18118625
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007923
dc.description.abstractØkt oppmerksomhet rundt vurdering for læring de siste tiårene har bidratt til en mer læringsfremmende vurderingskultur. Likevel kritiseres dagens vurderingspraksis for å legge for liten vekt på sosiale aspekter ved læring. Samarbeidsprøver er én vurderingsform som inkluderer sosiale aspekter ved læring ved at elever kan bruke hverandre som ressurser. Denne studien undersøker åtte elevers opplevelse av en samarbeidsprøve i naturfag på VG1. Spesielt undersøkes elevenes opplevelse av læringsutbytte og stress ved samarbeidsprøve sammenlignet med mer tradisjonelle prøveformer. Studien er kvalitativ, og datamaterialet består av observasjon av en samarbeidsprøve i temaet arv og evolusjon, inkludert lydopptak av to læringspar under prøven, samt gruppeintervju av åtte elever i etterkant av prøven. Resultatet fra studien indikerer at de fleste elevene opplevde mindre stress og økt læringsutbytte ved samarbeidsprøve sammenlignet med andre prøver. Én elev opplevde mer stress. Det kom også frem at elevene mente at samarbeidsprøver inneholdt flere refleksjonsoppgaver enn andre prøver, noe flere mente ikke hørte hjemme i en vurdering i naturfag.
dc.description.abstractIncreased attention to assessment for learning in recent decades has contributed to an assessment culture that enhances learning to a larger extent than before. Nevertheless, today’s assessment practices are still criticized for placing too little emphasis on social aspects of learning in assessment. A collaborative test is an assessment form which includes social aspects of learning, by letting students rely on each other as resources. This study examines eight 11th grade students' experience of a collaborative test in science. In particular, the students' experience of learning outcomes and stress in the collaborative test is examined compared with more traditional forms of assessment. The study is qualitative, and the data material consists of observation from a collaborative test in the topic of inheritance and evolution, including audio recordings of two learning pairs during the test, as well as group interviews of eight students after the test. The results from the study indicate that most students experienced less stress and increased learning during the collaborative test compared to other tests. One student experienced more stress. The study also revealed that the students felt that collaborative tests contained more questions that required reflection than other tests, which some students did not think belonged in an assessment in the subject of science.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSamarbeidsprøve - et "muntlig kladdeark"? En gruppe elevers opplevelse av samarbeidsprøve i naturfag på videregående skole
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel