Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGalaaen Gjølme, Egil
dc.contributor.authorSkjevik Tingstad, Anne
dc.contributor.authorGustavsen Fagerhaug, Gjermund
dc.date.accessioned2022-07-22T17:21:16Z
dc.date.available2022-07-22T17:21:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:109318687:15976403
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007922
dc.description.abstractDenne kvalitative masteroppgaven i kroppsøving undersøker hvordan et utvalg av kroppsøvingslærere tolker og praktiserer kompetansemålet «forstå og gjennomføre livreddende førstehjelp». Hensikten med studien har vært å innhente ytterligere kunnskap om hvordan kroppsøvingslærere, ved ungdomsskoler, forstår livreddende førstehjelp. I tillegg var det ønskelig å se om dette samsvarte med deres praksis i yrket. Det ble gjennomført semistrukturerte intervjuer med fire kroppsøvingslærere på ungdomsskolen, som datainnsamlingsmetode. Denne masteroppgaven tar kun utgangspunkt i et lite utvalg av informanter og kan derfor ikke generaliseres for senere studier. Vi håper likevel den løfter frem livreddende førstehjelp som en viktig del av det elevene skal lære i kroppsøvingsfaget. Strategien «Sammen redder vi liv» (Helsedirektoratet, 2018) og læreplanen i kroppsøving (Utdanningsdirektoratet, 2021) har vært utgangspunktet for studien. I tillegg er teorier om handlingskompetanse, danning og Goodlads læreplanteori (1979) sentrale i denne masteroppgavens teoretiske forankring. Teori om nytteverdi, selvregulering og mestring vil også komme til syne. Studiens funn viser at livreddende førstehjelp er et vidt begrep som kan tolkes og oppfattes ulikt. Dette gjenspeiler også hvordan det blir praktisert av informantene i denne studien Informantene forbinder i stor grad det som står om livreddende førstehjelp til svømming og livredning i vann. Vi har derfor prøvd å besvare et forskningsspørsmål om hva som bør undervises om, basert på strategien «Sammen redder vi liv» (Helsedirektoratet, 2018) og Dødsårsaksregisteret (Strøm & Raknes, 2021). Det kommer i resultatene frem utfordringer knyttet til kompetansemålet, hvor mangel på kompetanse, ressurser og tid var knyttet til det som var utfordrende. Holdninger, selvtillit, mestring og sosial kompetanse forbundet med livreddende førstehjelp ble også trukket frem i studiens diskusjon. Nøkkelbegrep i oppgaven: Livreddende førstehjelp, handlingskompetanse, Goodlads læreplanteori, læreplanen, holdninger, selvregulering, selvkontroll, nytteverdi og danning.
dc.description.abstractThis qualitative master's thesis in physical education examines how a selection of physical education teachers interpret and practice the competence goal «understand and implement life- saving first aid». The purpose of the study has been to gain further knowledge about how physical education teachers, in secondary schools, understand life-saving first aid. In addition, it was desirable to see if this was in line with their practice in the profession. Semi-structured interviews were conducted with four physical education teachers in upper secondary school, as a data collection method. This master's thesis is only based on a small selection of informants and can therefore not be generalized for later studies. We still hope it highlights life-saving first aid as an important part of what students will learn in the physical education subject. The strategy "Together we save lives" (The Norwegian Directorate of Health, 2018) and the curriculum in physical education (Directorate of Education, 2021) have been the starting point for the study. In addition, theories of action competence, formation and Goodlad's curriculum theory (1979) are central to the theoretical foundation of this master's thesis. Theory of utility, intrinsic value and mastery will also emerge. The study's findings show that life-saving first aid is a broad concept that can be interpreted and perceived differently. This also reflects how it is practiced by the informants in this study. The informants largely connect what is said about life-saving first aid to swimming and lifesaving in water. We have therefore tried to answer a research question about what should be taught, based on the strategy "Together we save lives" (The Norwegian Directorate of Health, 2018) and the Cause of Death Register (2021). The results show challenges related to the competence goal, where a lack of competence, resources and time was linked to what was challenging. Attitudes, self-esteem, coping and social competence associated with life-saving first aid were also highlighted in the study's discussion. Key concepts in the thesis: Life-saving first aid, action competence, Goodlad's curriculum theory, curriculum, attitudes, self-regulation, self-control, utility and education.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn kvalitativ studie av lærere sin forståelse og praktiske gjennomføring av kompetansemålet "Å forstå og gjennomføre livreddende førstehjelp"
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel