Show simple item record

dc.contributor.advisorKvithyld, Trygve
dc.contributor.authorBjerkeseth, Cecilie Ingeberg
dc.date.accessioned2022-07-22T17:21:07Z
dc.date.available2022-07-22T17:21:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:113334384:33656143
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007916
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien er en kvalitativ innholdsanalyse av hvordan norsklærere bruker Facebook-gruppen «Norsklærere 2.0» som en digital, faglig ressursbank. Studien benytter seg av en kvalitativ konvensjonell innholdsanalyse for å kategorisere, analysere og tolke Facebook-innlegg på gruppen «Norsklærere 2.0». Oppgavens problemstilling er: «Hvordan bruker norsklærere Facebook-gruppen «Norsklærere 2.0» som en digital, faglig ressursbank?». Denne problemstillingen inspirerte de to forskningsspørsmålene som jeg bruker i oppgaven. Det første forskningsspørsmålet er: «Hva kjennetegner spørsmålene medlemmene i gruppen stiller?». Det andre forskningsspørsmålet er: «Hvilke læringsressurser blir delt via den digitale delingskulturen?». Problemstillingen og forskningsspørsmålene besvares ved bruken av en kvalitativ konvensjonell innholdsanalyse. Metoden som er valgt er inspirert av Fauskanger & Mosvolds (2014) beskrivelse av en konvensjonell innholdsanalyse. Analysen er en induktiv kategorisering av innleggene som har blitt analysert og tolket for å finne hva innholdet i innleggene er. Her har jeg gjennomført en tredelt kategorisering, hvor jeg først kategoriserte innleggene i løpet av kalenderåret 2021. Deretter kategoriserte jeg innleggene i kategorien «Spørsmål» og til slutt utførte jeg en kategorisering av læringsressursene i løpet av 2021. Funnene viser at norsklærere bruker «Norsklærere 2.0» ved å stille spørsmål og dele innlegg og læringsressurser. Den viser også at medlemmene i gruppen benytter seg av den digitale delingskulturen som et redskap til å videreutvikle deres kunnskap innenfor interesseområdet på nettsamfunnet. I tillegg kan man se via analysen og det teoretiske grunnlaget, at læreboka historisk sett har vært den mest brukte læringsressursen i undervisning, men at dette utvikler seg til en større bruk av digitale læringsressurser. Via analysen ser man at norsklærerens bruk av gruppen, kan gi et innblikk i hvilke læringsressurser man har tilgjengelig og hvordan norsklærere kan benytte seg av slike læringsressurser via digitale delingskulturer som «Norsklærere 2.0».
dc.description.abstractThis study is a qualitative content analysis of how Norwegian teachers use the Facebook-group “Norsklærere 2.0” as a digital and academic resource bank. The study uses a qualitative conventional content analysis to categorize, analyze and interpret Facebook-posts on the group “Norsklærere 2.0”. The thesis targets the following research problem: “How does Norwegian teachers use the Facebook-group “Norsklærere 2.0” as a digital and academic bank of resources?” This research problem inspired two research questions. The first one is: “What is typical of the questions asked in the group?”. The second research question is: “Which learning resources is shared through the digital sharing culture?”. The research problem and questions are answered using a qualitative conventional content analysis. The method used is inspired by Fauskanger & Mosvold’s (2014) description of a conventional content analysis. The analysis is an inductive categorizing of the Facebook posts that have been analyzed and interpreted to find the content of the posts. I have conducted a tripartite categorizing, where I firstly categorized all the Facebook-posts posted during 2021. Afterwards, I categorized the posts in the category “Questions” and ended it with a categorizing of the learning resources posted during 2021. My findings show that Norwegian teachers use “Norsklærere 2.0” by asking questions, sharing posts/articles, and learning resources. It shows that the members in the group use the digital sharing culture as a tool to further develop their knowledge of the subject area they have a shared interest in. You could also see through the analysis and the theoretical foundation that the textbook has been prevalent through history, but that there has been a digital development where we are starting to see more of digital learning resources in schools. Through this analysis you see how Norwegian teacher’s use of the group, show what learning resources you can find and use through the digital sharing culture “Norsklærere 2.0”.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleRessursbanken "Norsklærere 2.0"
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record