Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOtnes, Hildegunn
dc.contributor.authorForbregd, Marie Ørstad
dc.date.accessioned2022-07-22T17:21:07Z
dc.date.available2022-07-22T17:21:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:113334384:33120330
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007915
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDe senere årene har skriveopplæring fått økt oppmerksomhet gjennom ulike forskningsprosjekter som blant annet Normprosjektet, SKRIV-prosjektet og FUS-prosjektet. Imidlertid har design av skriveoppgaver blitt viet forholdsvis lite oppmerksomhet. Vi vet at elevene besvarer et stort antall skriveoppgaver i løpet av sine år i grunnskolen, men hva er det egentlig de skriver? Selv om læreplanen i norsk legger føringer for hva elevene skal lære gjennom skoleløpet, har man som lærer stor frihet til å legge opp og tilpasse undervisningen til sin elevgruppe. Det betyr også at man har stor frihet med tanke på hvilke skriveoppgaver man velger å gi til sine elever. I denne studien har jeg sett på hva tre norsklærere på fjerde trinn vektlegger når de designer og velger ut skriveoppgaver til sine elever. Fokuset i studien er å søke kunnskap om hva lærere synes er viktig i forbindelse med design og utvalg av skriveoppgaver i norskfaget, og hvordan dette kommer til syne gjennom deres praksis. Studien har en kvalitativ tilnærming, og bygger på metodetriangulering. For å finne svar på problemstillingen min, har jeg kombinert analyse av skriveoppgaver og kvalitative forskningsintervju. I alt har jeg intervjuet tre lærere og analysert 20 skriveoppgaver, som alle er tilknyttet norskfaget. Funnene i studien viser at det de tre lærerne er aller mest opptatt av, er å gi elevene skriveoppgaver som motiverer og skaper skriveglede. Det er liten tvil om at motivasjon er hovedfokuset hos alle de tre lærerne, når det gjelder oppgavedesign og utvalg av skriveoppgaver. Studien viser også at de tre lærerne er opptatt av stillasbygging, og det at elevene støttes i skriveprosessen, ved hjelp av blant annet skriverammer, hjelpespørsmål og modelltekster. Imidlertid viser studien også, i likhet med tidligere forskning, at det er lite fokus på mottaker og formål i skriveoppgavene. Selv om det kom fram i intervjuene at flere av lærerne hadde tiltenkte formål og mottakere tilknyttet skriveoppgavene, var både formål og mottaker lite til stede i skriveoppgavene elevene mottok.
dc.description.abstractIn recent years, writing instruction has received increased attention through various research projects such as the Norm project, the SKRIV project and the FUS project. However, design of writing assignments has received relatively little attention. We know that students answer a large number of writing assignments during their years in primary school, but what exactly are they writing? Although the curriculum for Norwegian provides guidelines for what students should learn throughout the school years, the teacher has great freedom to set up and adapt the teaching arrangements to their student group. It also means that they have great freedom in terms of which writing assignments they choose to give to their students. In this study, I have looked at what three Norwegian teachers in fourth grade emphasize when they design and select writing assignments for their students. The focus of the study is to seek knowledge about what teachers think is important when they design and select writing assignments in the Norwegian subject, and how this becomes apparent through their practice. The study has a qualitative approach and is based on method triangulation. To find answers to the research question, I have combined analysis of writing assignments and qualitative research interviews. In total, I have interviewed three teachers and analyzed 20 writing assignments, all of which are related to the Norwegian subject. The findings of the study show that what the three teachers are most concerned with is giving the students writing assignments that motivate and create a joy for writing. There is little doubt that motivation is the focus for all three teachers, when it comes to assignment design and selection of writing assignments. The study also shows that the three teachers are concerned with scaffolding, and that the students are supported in the writing process, using, among other things, writing frames, supporting questions and model texts. However, the study also shows, like previous research, that there is little focus on the recipient and purpose in the writing assignments. Although it emerged in the interviews that several of the teachers had intended purposes and recipients associated with the writing assignments, both the purpose and the recipient were not very present in the writing assignments the students received
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBare husk at skrivinga skal være gøy!
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel