Show simple item record

dc.contributor.advisorvan Ommeren, Rikke
dc.contributor.authorSlåen, Mari
dc.date.accessioned2022-07-22T17:20:58Z
dc.date.available2022-07-22T17:20:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:113334384:26933670
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007908
dc.description.abstractI denne sosiolingvistiske studien undersøker jeg elevers dialektale skriving og tanker om skriving på dialekt blant tre unge i Gudbrandsdalen. Dagens elever bruker skriftspråket aktivt i både skolesammenheng og på fritiden, men med ulike skriftspråklige normer. Gudbrandsdalen har stor geografisk bredde, og jeg har på bakgrunn av det valgt å plassere dialekten til elevene, som ligger nord i Gudbrandsdalen, under midlandsk i det østlandske dialektlandskapet. Med utgangspunkt i det, har jeg valgt å omtale fem språkdrag jeg mener er karakteristisk for elevenes dialektale skriving i denne studien. Gjennom observasjon, stasjonsarbeid med vekt på tekstinnsamling og dybdeintervju med tre elever, har det gitt et godt innblikk i hvilke skriftspråklige praksiser elevene bruker. Resultatene i studien viser at elevene skriver med innslag av dialektale trekk når oppgaven åpner opp for det. Samtidig ser en at det eksisterer normer og regler for når de mener det er greit å skrive dialektalt. Det er særlig mottakeren som er med på å avgjøre om tekstene skrives med innslag av dialektal eller ikke. Selv om det åpnes opp for andre mottakere enn læreren i skolesammenheng, er det læreren som stopper de i utfyllelsen av å skrive dialektalt. Selv om de mener at det er mest naturlig å skrive slik de snakker.
dc.description.abstractIn this sociolinguistic study I am investigating three pupils’ dialectal writing, and their thoughts on writing dialect among youths in Gudbrandsdalen. Today’s pupils use the written language in both formal and informal situations. It occurs in this study that the formal and informal situations have different norms of written language. Gudbrandsdalen is a huge geographical area. Therefore I have decided to place the pupils’ dialects, which is located in the north of Gudbrandsdalen, under the category “midlandsk”. "Midlandsk" belongs to eastern part of dialects in Norway. However, since my study has been based on how dialect affects the written language, I have decided to mention five language features which I mean are characteristic for the pupils’ dialectal writing. Observation, station work with focus on collecting texts, and three in-depth interviews have given me an insight in how pupils practice their written language. The results of the study show that the pupils write with features of the dialect when the assignment allows it. But, the pupils have their norms and rules for when they think it is ok to use dialects in written language. It is especially the receiver of a text who is deciding if the further messages should be written with or without features of dialect. It is the teacher who stops the pupils from writing texts with dialects in school, even though the pupils think that the most natural way to write, is the way they speak.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title“Jeg synes det er mest vanlig å skrive slik jeg prater” En sosiolingvistisk studie av elevers dialektale skriving og holdninger i Gudbrandsdalen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record