Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWattne, Ole Edward
dc.contributor.advisorForshaug, Ann Kristin
dc.contributor.authorBertheau, Merete Lunde
dc.date.accessioned2022-07-22T17:20:12Z
dc.date.available2022-07-22T17:20:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:107330318:25337071
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007878
dc.description.abstractHåndtering og tolkning av tall og numeriske data er det vi kaller numerisk resonnement, og det har blitt en vesentlig del av hvordan man tilegne seg kunnskap om verden. Datavisualisering bruker grafiske elementer for å kommunisere numerisk data, og når dette utføres på en ansvarlig måte, kan det gi en mer fullstendig forståelse av hva dataen sier som helhet. Masteroppgaven vil se på dagens diskurs om datavisualisering; hvordan den blir brukt, forstått og utviklet for å forstå dens nåværende rolle i samfunnet. Temaet vil deretter bli knyttet opp mot en relevant problemstilling angående unge voksnes valg av utdanning og karriereveier. Oppgaven vil ta for seg hvordan unge voksne tolker aspektet ved å ta et yrkesvalg og hvordan de adresserer denne situasjonen. Videre vil oppgaven utforske ulike måter å koble informasjonen unge voksne trenger ved å kommunisere muligheter gjennom bruk av datavisualiseringsmetoder og -teknikker. Oppgaven resulterer i et konsept for å lette beslutningstaking ved valg av karriere og utdanning med mål om å gjøre unge voksne mer informert, bevisst, inspirert eller trygg på deres valgte karrierevei.
dc.description.abstractThe handling and interpretation of numbers and numeric data is what we call numeric reasoning, and it has become a significant part of how to gain knowledge about the state of the world. Data visualization uses graphical elements to display numeric data and, when carried out responsibly, can allow for a more complete understanding of what the data is saying. The thesis will look into the current discourse of data visualization; how it is used, understood, and developed to understand its current role in society. The topic will be tied to a relevant issue about young adults' choices regarding their education and career paths. The thesis intends to deep-dive into how young adults interpret the aspect of making a career choice and how they address this concern. Further, the thesis will explore various ways to bridge the information young adults need by communicating possibilities through the use of data visualization methods and techniques. The thesis results in a concept for facilitating decision-making in choosing careers and education with the goal of making young adults more informed, aware, inspired, or assured of their chosen career path.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleCommunicating Possibilities Through Data Visualization
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel