dc.contributor.advisor | Myrheim-Holm, Arnt | |
dc.contributor.author | Skinnes, Kristine | |
dc.contributor.author | Uthaug, Chris | |
dc.date.accessioned | 2022-07-22T17:19:48Z | |
dc.date.available | 2022-07-22T17:19:48Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:114859670:114861201 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3007864 | |
dc.description.abstract | Målet med denne oppgaven er å se nærmere på hvordan Kystvakten kan utruste sine
fremtidige fartøyer for optimal oppdragsløsning og en bærekraftig miljøprofil. Regelverk
strammes stadig inn, nye utslippsmål settes og miljøfokuset blir større og større. Denne
oppgaven ser derfor på de forskjellige drivstoffalternativene LNG, LPG, Metanol, Biodiesel,
Biogass, Ammoniakk, Elektrisitet, Hydrogen og Kjernekraft for å belyse fordeler og
utfordringer med disse. Dette knytter vi opp mot Kystvaktens oppdragsløsning for å
avslutningsvis kunne se om noen av disse drivstoffalternativene tilfredsstiller fremtidens
miljøkrav uten at det går på bekostning av Kystvaktens operasjonelle drift.
Oppgaven er gjort som en litteraturstudie der det i tillegg er gjennomført kvalitative intervjuer
av relevante personer med kunnskap innenfor feltet for å få et innblikk i mulighetene som
finnes.
Med utgangspunkt i problemstillingen, har vi samlet informasjon om Kystvakten som
organisasjon, og vi har sett på fordeler og utfordringer med forskjellige typer drivstoff som vi
ser på som relevante. Vi har også presentert de fremtidige kravene og ambisjonene til IMO.
Videre har vi sett regelverket, Kystvaktens behov og de ulike drivstoffalternativene i lys av
hverandre, og avslutningsvis kommet med egne tanker om det vi ser på som aktuelle
løsninger for fremtiden.
Oppgavens konklusjon er todelt. Ene delen presenterer alternativer vi mener Kystvakten kan
ta i bruk på sine neste generasjons fartøyer og andre delen ser på muligheter enda lengre frem
i tid. Oppgaven presenterer LNG-hybride fremdriftssystemer som en mulig løsning i første
om gang, før ammoniakk, hydrogen og kanskje atomkraft kan ta over i senere tid når man vil
oppnå IMOs klimaambisjon om nullutslipp. | |
dc.description.abstract | The purpose of this bachelor thesis is to examine the ability of the Norwegian coast guard to
equip and design their vessels for future mission necessities while maintaining a sustainable
environmental profile. Regulations are constantly tightened; new emission targets are set, and
the environmental focus is steadily increasing. This thesis will therefore look at various
alternative fuels like LNG, LPG, Methanol, Electricity, Biofuels, Ammonia, Hydrogen and
Nuclear power to shed light on the benefits and challenges of the respective fuels. We will
further link these fuel properties to the coast Guards mission portfolio to see if any of the
alternatives satisfy the environmental requirements without compromising the Coast Guard
operational demands.
This thesis is done as a literature study, where in addition we have conducted qualitative
interviews of persons with relevant knowledge in this field. This was done with the intention
to gain alternative insight into the opportunities that exist.
In the process of answering our primary research questions, we have gathered information
about the coast guard as an organization, while also researching the advantages and
challenges of the alternative fuels we find relevant. Finally, we combined our results to
formulate our own thoughts on what we see as possible solutions for future Coast Guard
vessels.
The conclusion of this thesis is twofold. The first part presents alternatives we believe the
Coast Guard can implement for the next generation vessels while the second part looks at
opportunities even further ahead. This thesis presents LNG-hybrid propulsion systems as a
possible short-term solution, and ammonia, hydrogen and perhaps nuclear power as a later
long-term solution when IMO's climate ambition for zero emissions is to be achieved. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Hvordan kan fremtidens kystvaktfartøy designes for optimal oppdragsløsning og fremtidsrettet miljøprofil? | |
dc.type | Bachelor thesis | |