Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGiske, Hallgeir
dc.contributor.advisorHolmeset, Finn Tore
dc.contributor.authorKvandal, Endre Haugse
dc.contributor.authorSandbye, Sten Odin
dc.contributor.authorDahlen, Vegard Tønder
dc.date.accessioned2022-07-22T17:19:47Z
dc.date.available2022-07-22T17:19:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:114859670:114862812
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007863
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven er skrevet i samarbeid med MarConnect og omhandler deres nye konsept, MarPersonnel. MarPersonnel er et system som skal bidra til å øke personellsikkerheten ombord på fartøy. Målet med denne oppgaven er å finne ut hvor godt systemet oppfyller MarConnect sitt verdiløfte om økt effektivitet, trygghet og sikkerhet. I denne oppgaven har det blitt benyttet en kombinasjon av kvalitativ og kvantitativ metode. Det ble gjennomført tester av systemet ombord på R/V Gunnerus, hvor vi fungerte som observatører. Det ble i disse testene avdekket at systemet bidrar til å korte ned tiden og øke effektiviteten under mønstring om bord, samt bidrar til at vakthavende offiser får et bedre overblikk over situasjonen under en uventet hendelse. Det ble også benyttet spørreundersøkelse som ble sendt ut til personer i alle deler av norsk sjøfartsnæring, her var det totalt 158 deltagere som besvarte undersøkelsen. I undersøkelsen kom det fram at flertallet tror i stor eller nokså stor grad at MarPersonnel vil kunne bidra til å redde liv og redusere skadeomfang på både personell og materiell til sjøs, men at de færreste rederi ønsker å betale for å få et slikt system ombord på sine fartøy. Under intervju med forsikringsselskap ble det avdekket at systemet ikke vil gi rederiene noe forsikringsfordeler, men at de kan bidra med eventuelle tilskuddsordninger ved implementering av systemet ombord på fartøy.
dc.description.abstractThis bachelor thesis is written in collaboration with MarConnect and deals with their new concept, MarPersonnel. MarPersonnel is a system that is designed to increase personnel safety onboard vessels. The purpose of this task is to find out how well the system fulfills MarConnect's promise of increased efficiency, security, and safety. In this thesis, a combination of qualitative and quantitative methods has been used. Testing of the system was done onboard R/V Gunnerus, where we acted as observers. In these tests, it was revealed that the system helps to shorten the time and increase efficiency during mustering on board, as well as help the officer on duty get a better overview of the situation during an unexpected incident. Surveys were also used, the survey was sent out to people in all parts of the Norwegian maritime industry, a total of 158 participants answered the survey. The survey showed that the majority believe to a large or fairly large extent that MarPersonnel will be able to help save lives and reduce the extent of damage to both personnel and equipment at sea, but that very few shipping companies are willing to pay for having such a system implemented onboard their vessels. During an interview with an insurance company, it was revealed that the system will not give the shipping companies any benefits related to insurance costs, but that they can contribute with a subsidy scheme if the shipping companies implement the system on board their vessels.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePersonellkontroll ombord på fartøy
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel