Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTangen, Sonia
dc.contributor.advisorUtgaard, Sissel
dc.contributor.authorAntonsen, Ian Fjeldvig
dc.contributor.authorJordal, Hilde
dc.contributor.authorStrandbråten, Cecilie Tomter
dc.date.accessioned2022-07-21T17:21:12Z
dc.date.available2022-07-21T17:21:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:114745116:114884913
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007651
dc.description.abstractSammendrag. Denne bacheloroppgaven inngår som den avsluttende oppgaven i treårig yrkesfaglig utdanning i helse- og oppvekstdag ved Norges teknisk – naturvitenskapelige universitet, NTNU. Den er utarbeidet av tre studenter som gjennom litteratur og vitenskapelige artikler forsøker å svare på problemstillingen: Hvordan kan opplæring i kommunikasjon forberede barne- og ungdomsarbeideren i møte med barn og unge i krise?   Bacheloroppgaven er delt inn i en yrkesfaglig del og en profesjonsfaglig del. Oppgaven starter med innledning og bakgrunn for tema, samt avgrensing til oppgaven i henhold til teori og vitenskapelige artikler som er anvendt. Videre presenteres teori og metoder innen kommunikasjonsferdigheter, reaksjonsfasene i krise og metode innen krise pedagogikk. I drøftingsdelen ser vi på hvordan kunnskap om reaksjonsfasene til kriser, kunnskap om kommunikasjonsferdigheter kan kombineres med barne- og ungdomsarbeiderens yrkesetiske rolle i møte med barn og unge i krise. Den profesjonsfaglige delen er utviklet basert på datainnsamling i forkant av aksjonering. Det var ett krav til bacheloroppgaven å utvikle en undervisningsplan som strekker seg over 20.timer. Undervisningsplanen er basert på den didaktiske relasjonsmodell. Vi har kartlagt hva klassen hadde av forkunnskaper og læringsbehov innen teamet å møte barn og unge i krise. Elevene har forkunnskaper om kommunikasjon så oppgaven kunne dreie seg om erfaringsbasert læring, å sette gammel kunnskap i ny kontekst. Ut ifra det tar undervisningsplanleggingen utgangspunkt i konfluent pedagogikk og underveisvurdering som metode. På den måten kunne vi tilpasse undervisningsplanen for å prøve ut hvordan en kan drive opplæring med å veksle mellom teori og praksis for å heve barne- og ungdomsarbeiderens kompetanse mellom å møte barn og unge i krise med kommunikasjonsferdigheter som verktøy. Funnene i denne bacheloroppgaven baserer seg på vitenskapelige artikler, og er støttet opp av teori som sier at barn og unge som har opplevd krise eller traume kan trene opp igjen ferdigheter og reaksjonsmønster ved hjelp av en omsorgsperson. Omsorgsperson i denne bacheloroppgaven er presentert som barne- og ungdomsarbeideren.
dc.description.abstractAbstract. This bachelor's thesis is part of the final thesis in a three-year vocational education in health and upbringing subjects and childhood education at the Norwegian University of Science and Technology, NTNU. It has been prepared by three students who, through literature and scientific articles, try to answer the problem: How can communication training prepare the child and youth worker in the act of children and adolescents in crisis? The bachelor's thesis is divided into a vocational part and a professional part. The thesis starts with the introduction and background for the topic, as well as delimitation to the thesis according to theory and the scientific articles used. Furthermore, theory and methods in communication skills, the reaction phases in crisis and methodology in crisis pedagogy present. In the discussion section, we look at how knowledge about the reaction phases of crises, knowledge of communication skills can be combined with the role of child and adolescent workers in the professional ethics of children and adolescents in crisis. The professional part has been developed based on data collection prior to action. There was one requirement for the task of developing a curriculum spanning 20 hours. the curriculum is based on the didactic relationship model. We have mapped out what the class had of prior knowledge and learning needs within the team to meet children and adolescents in crisis. The pupils have prior knowledge of communication so that the thesis could be about experience-based learning, putting old knowledge in a new context. Based on this, the teaching planning is based on confluent pedagogy and on-the-go assessment as a method. In this way, we were able to better adapt the curriculum to test how to engage in training between alternating between theory and practice in order to increase the competence of child and adolescent workers in meeting children and young people in crisis with communication skills as tools. The findings of this bachelor's thesis are based on scientific articles and supported by theory that states that children and adolescents who have experienced crisis or trauma can re-train skills and reaction patterns with the help of a caregiver. The carer in this bachelor's thesis is presented as the child and adolescent worker.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEr det helt krise? Vi styrkes gjennom relasjoner
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel