Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDillon, Jade
dc.contributor.authorKnipscheer, Ida Marie Haug
dc.date.accessioned2022-07-21T17:21:02Z
dc.date.available2022-07-21T17:21:02Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110275169:35109674
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007645
dc.description.abstractDenne kvalitative studien har som mål å utforske bruken av LHBTQ+ temaer og litteratur I engelsk på barneskolenivå i Norge. I den overordnet delen av LK-20 om Identitet og kulturelt mangfold står det at skolen har ansvar for å gi hver enkelt elev muigheten til å bevare og utvikle sin identitet i et inkluderende og mangfoldig miljø (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 4). For å fremme inkludering, toleranse og annerkjennelse av alle elever, må lærere inkludere utdanning som inkluderer LHBTQ+ temaer. LHBTQ+ litteratur er en av de mest effektive og nyttige måtene å inkludere LHBTQ+ temaer på. Med disse standpunktene som et utgangspunkt har jeg blitt motivert til å gjennomføre en forskningsstudie med tittelen «Perspektiver og Holdninger til Bruken av LHBTQ+ Temaer og Litteratur i Engelsk Klasserommet». Den teoretiske bakgrunnen jeg bruker for å støtte forskningsspørsmålene mine, inkluderer queer-teori i utdanning, LHBTQ- inkluderende undervisning samt bruken av bildebøker til undervisning om LHBTQ+ temaer. Metoden min består av et semistrukturert intervju med to lærere sine erfaringer og holdninger til bruken av LHBTQ+ temaer. I tillegg har jeg analysert to bildebøker som kan implenteres for fremtidig pedagogisk bruk av LHBTQ+ inkluderende undervisning. Hovedmålet med denne studien er å utvikle en forståelse av: 1. Undersøke bruken av LHBTQ+ litteratur og temaer i klasseromet. 2. Utforske utfordringene lærere kan møte ved bruken av LHBTQ+ tekster og temaer. 3. Bidra til diskursen om LHBTQ+ inkluderende undervisning.
dc.description.abstractThis qualitative study aims to explore the use of LGBTQ+ themes and literature in the EFL classroom at a primary school level in a Norwegian context. The core curriculum of Identity and Cultural diversity states that the school is responsible for giving each pupil the opportunity to preserve and develop their identity in an inclusive and diverse environment (Ministry of Education and Research, 2017, p. 4). In order to promote the inclusiveness, tolerance and acknowledgement of all pupils, teachers need to include education that incorporates LGBTQ+ themes. One of the most useful ways of implementing LGBTQ+ themes in the classroom is by using queer literature. This has motivated me to conduct a research study entitled “Perspectives and Attitudes Towards Using LGBTQ+ Themes and Literature in the EFL classroom. The theoretical background I use to support my research questions draws from queer theory in education, LGBTQ inclusive teaching as well as using visual literature for teaching about LGBTQ+ topics. My methodology consists of a semi-structured interview with two teachers about their experiences in using LGBTQ+ themes. In addition, I have analyzed two contemporary queer picturebooks that can be implemented for future pedagogic use of LGBTQ+ inclusive teaching. The main purpose of this study is to develop an understanding of: 1. Investigating the use of LGBTQ+ literature and themes in primary classrooms. 2. Exploring the challenges faced when implementing LGBTQ+ texts and topics. 3. Contributing to the discourse of LGBTQ+ inclusive teaching.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleAttitudes and Perspectives of Using LGBTQ+ Texts and Topics in Primary and Lower Education
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel