Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolheim, Randi
dc.contributor.authorSandbu, Vilde
dc.date.accessioned2022-07-21T17:20:56Z
dc.date.available2022-07-21T17:20:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:113334384:33604570
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007641
dc.description.abstractSkriving har i lang tid vært en viktig ferdighet både for å kunne lære, men også for å kunne delta i samfunnet. For å støtte elevers utvikling av denne sentrale ferdigheten, legges det i læreplanen vekt på hvordan vurdering kan ses som en integrert del av opplæringen og brukes til å fremme læring, tilpasse opplæringen og øke kompetansen (Utdanningsdirektoratet, 2019, s. 4). Gjennom å se vurdering som en integrert del av skriveopplæringen, har jeg sammen med tre andre studenter gjennomført et norskfaglig skriveprosjekt i en klasse på niende trinn, der elevene fikk skriftlig respons på sitt førsteutkast. I forlengelse av dette har jeg studert hvordan et utvalg av elevene tok i bruk lærerens skriftlige tilbakemeldinger, samt deres syn på skriveprosessen og lærerens tilbakemeldinger. I denne kvalitative studien er lærerens respons og elevenes tekster primærmateriale, og intervjuene sekundærmateriale. Erfaringene fra denne studien viser at lærerens tilbakemeldinger i mange tilfeller har til hensikt å fungere på prosessnivå. Tilbakemeldinger på prosessnivå innebærer blant annet at tilbakemeldingene støtter elevene i deres valg av strategier i skrivingen. Dessuten kan lærerens syn på skriving og vurdering i stor grad knyttes til en prosessorientering. Det kan likevel tyde på at lærerens valg og tilbakemeldinger ikke nødvendigvis fungerer på denne måten i praksis. Et viktig funn i denne studien er at lærerens tilbakemeldinger i ulik grad stiller krav til elevenes selvstendighet, og at elevene kan trenge mer støtte i prosessen hvor responsen tas i bruk. Som en følge av manglende forståelse og strategier, kan flere av elevenes revideringer beskrives som noe tilfeldige og bære preg av at de ikke har lest teksten sin nøye i revideringsarbeidet. For å støtte elevenes bruk av responsen, vektlegger denne studien viktigheten av presise forklaringer og et metaspråk som både lærer og elev forstår. Dette samsvarer også med erfaringer fra tidligere forskning. Slik det kommer fram i analysen anvender læreren i flere tilfeller formuleringer og begreper som kan være vanskelig for elevene å forstå. Dette kaster lys på viktigheten av en dialogisk tilnærming til tilbakemeldingene, der elevene får hjelp til å både forstå responsen og ta eierskap over sin tekst.
dc.description.abstractFor a long time writing has been an important skill to be able to learn and participate in the society. To support students`development of this crucial skill, the curriculum emphasizes how assessment can be seen as an integral part of education and is used to promote learning, adapt education and increase competance (Utdanningsdirektoratet, 2019, s. 4). By seeing assessment as an integral part of the writing education, I have together with three other students, planned and completed a writing project in the subject Norwegian in a ninth grade. The students received a written response to their first draft and were then supposed to revise their texts based on the teacher`s response. In this study I have investigated a selection of the students and how they used the teacher`s written respons. I have also investigated the students views on the writing process and their views on the teacher`s response. The primary material in this qualitative study is the teachers`s response and the students` texts. The interviews can be seen as the secondary material. Experience in this study shows that the teacher`s feedback in many cases is intended to work at the process level. Feedback at the process level means, among other things, that the feedback supports the students in their choice of strategies in writing. In addition, the teacher`s views on writing and assessment can to a large extent be linked to a process orientation. However, it may indicate that the teacher`s choices and feedback do not necessarily work in this way in practice. An important finding in this study is that the teacher`s feedback makes different demands on the students`independence, and that the students may need more support in the process of using the response. As a result of lack of understanding and strategies, several of the students`revisions can be described as somewhat random and show that they have not read the text carefully throughout the revision work. To support students`use of the response, this study emphasizes the importance of precise explanations and a meta-language that both the teacher and the student understand. This is also consistent with experience from previous research. As it appears in the analysis, the teacher in several cases uses formulations and concepts that may be difficult for the students to understand. This underlines the importance of a dialogical approach to the feedback, where students are helped to be able to understand the respons and take ownership to their text.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevers oppfatning og bruk av en lærers skriftlige respons
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel