Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAarsand, Liselott
dc.contributor.authorEidsmo, Andreas Kornelius
dc.date.accessioned2022-07-21T17:20:35Z
dc.date.available2022-07-21T17:20:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110182041:31530798
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007627
dc.description.abstractKoronapandemien har tydeliggjort betydningen av raske omstillinger fra det fysiske arbeidsstedet til hjemmekontoret. Dette innebærer at ansatte står ovenfor nye muligheter og utfordringer i deres arbeidshverdag. I denne kvalitative studien har det blitt undersøkt hvordan ledere og medarbeidere i en stor statlig organisasjon opplever samspillet mellom hjemmekontor og åpent kontorlandskap, og mulighetene som skapes for læring i dette samspillet i koronapandemien. Problemstillingen er som følger: Hvordan opplever ledere og medarbeidere overgangen fra åpent kontorlandskap til hjemmekontor i koronapandemien? Hvilke muligheter for læring skapes i dette samspillet, og hvordan brukes denne kunnskapen inn i arbeidshverdagen? Studien er forankret i et sosiokulturelt læringsperspektiv, hvor fokuset er hvordan individer lærer gjennom samhandling med andre. Videre kombineres dette perspektivet med begreper som praksisfellesskap, situert læring, kunnskapsdeling, og taus og eksplisitt kunnskap. For å belyse hvordan muligheter til læring kan skapes i samspillet mellom hjemmekontor og åpent landskap i koronapandemien, vil et utdrag av tidligere forskning også presenteres. Det empiriske grunnlaget bygger på kvalitativ metode, hvor det er gjennomført seks semistrukturerte intervju. Datamaterialet er videre analysert ved en tematisk analyse. Resultatene viser at opplevelsen av samspillet mellom hjemmekontor og åpent kontorlandskap i koronapandemien både har muligheter og utfordringer. Blant disse trekkes hjemmekontor frem som best egnet for arbeidsoppgaver som krever konsentrasjon, fred og ro. På den andre siden er det åpne kontorlandskap foretrukket med tanke på samhandling og sosiale aspekter. Læring i samspillet mellom hjemmekontor og åpent kontorlandskap handler først og fremst om hvordan digital kompetanse har skapt nye muligheter for å løse arbeidsoppgaver og samhandle. Blant innsiktene de ansatte tar med seg inn i fremtidens arbeidshverdag trekkes fast møteplasser, fleksibilitet og autonomi frem som de viktigste faktorene. Andre forhold som det faglige og sosiale, fellesskapsfølelse og læring vil også bli diskutert. Samt hvordan læring har resultert i nye måter å organisere arbeidshverdagen på. Videre forteller medarbeiderne at de har hatt positive opplevelser på hjemmekontoret, der lederne har oppfattet at medarbeiderne har hatt utfordringer.
dc.description.abstractThe coronavirus has highlighted the importance of rapid transition from the physical workplace to the home office. This means that employees face new opportunities and challenges in their everyday work. In this qualitative study, it has been investigated how managers and employees in a large government organization experience the interaction between home office and open office landscape, and the opportunities created for learning in this interaction during the coronavirus. The research question at hand: How do managers and employees experience the transition from an open office landscape to a home office during the coronavirus? What learning opportunities are created in this interaction, and how is this knowledge used in everyday work? The study is rooted in a socio-cultural learning perspective, where the focus is on how individuals learn through interaction with others. Furthermore, insights from this perspective are combined with the terms of community of practice, situated learning, knowledge sharing, and tacit and explicit knowledge. Some previous research will also be presented to shed light on how learning opportunities can be created in the interplay between home office and open landscape during the coronavirus. The empirical basis is based on a qualitative method, where six semi-structured interviews have been conducted. The data material is further analyzed by a thematic analysis. The results show that the experience of the interaction between home office and open office landscape during the coronavirus has both opportunities and challenges. Among these, home offices are highlighted as best suited for work tasks that require concentration, peace and quiet. On the other hand, the open office landscape is preferred in terms of interaction and social aspects. Learning about the interplay between home office and open office landscape exhibits the way in which digital competence has brought about new opportunities for solving work tasks and cooperate interaction. Among the insights the employees bring into the working day of the future, fixed meeting places, flexibility, and autonomy are highlighted as the most important factors. Other issues such as the professional and the social, a sense of community and learning will be discussed. As well as how learning has resulted in new ways of organizing everyday work. Furthermore, the employees say that they have had positive experiences in the home office, whereas the managers have perceived that the employees have had challenges. 
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePå kontoret bra, hjemme best? En kvalitativ studie om uformell læring i en tid preget av hjemmekontor.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel