Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStock, Ingrid
dc.contributor.authorAaen, Julie
dc.date.accessioned2022-07-21T17:20:04Z
dc.date.available2022-07-21T17:20:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:113023937:14705947
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007609
dc.description.abstractDet å måtte arbeide og kommunisere med andre mennesker er noe de fleste av dagens arbeidsplasser krever, og særlig samarbeid mellom mennesker med ulik faglig bakgrunn og kunnskap er et essensielt element for å fremme utvikling. Ofte vil dette tverrfaglige samarbeidet bli hyllet og snakket godt om, og sjeldent vil de utfordrende aspektene ved dette samarbeidet komme til syne. Ulike faglige roller med ulike kompetanser og ekspertise kan føre til utfordringer i samarbeid, og det er dette jeg ønsker å se nærmere på innenfor filmproduksjon. Formålet med dette masterprosjektet er å besvare forskningsspørsmålet: Hvilke kommunikative utfordringer kan oppstå mellom filmregissør og filmfotograf under en filmproduksjon, og hvordan blir dette samarbeidet påvirket av prosjektbasert samarbeid? Denne masteroppgaven vil forsøke å belyse kommunikative utfordringer i samarbeidet mellom regissør og filmfotograf i filmproduksjon. Dette samarbeidet er i de fleste tilfeller midlertidig siden arbeidet i filmproduksjon ofte er prosjektbasert, og noe som vil påvirke samarbeidet. Fordeling av ansvar og roller kan ikke tas for gitt en gang for alle, da det kan tenkes at samspillet og arbeidsfordelingen mellom regissør og filmfotograf foregår ulikt i forskjellige prosjekter. Dette kan føre til at interaksjonen i dette arbeidsfellesskapet kan bli preget av kommunikative utfordringer knyttet til regissørens og filmfotografens ulike fagroller. For å belyse forskningsspørsmålet gjennomførte jeg tre individuelle intervju der jeg var interessert i deltakernes erfaringer innenfor samarbeid mellom regissør og fotograf under en filmproduksjon. Denne kvalitative studien tilhører fagfeltet anvendt språkvitenskap som setter fokus på å fortolke og forstå̊ profesjonelle kommunikative praksiser. I tillegg legger studien frem ny kunnskap som kan være relevant for faget og for profesjonsutøverne som er involverte. Med utgangspunkt i et interaksjonistisk perspektiv på språk og kommunikasjon har denne studien bidratt å belyse samarbeid i filmproduksjon, som er et lite studert praksisfellesskap. Intervjuene viste at etablerte forståelser av de ulike faglige rollene kan skape utfordringer for samarbeidet mellom regissøren og fotografen, spesielt i midlertidige, prosjektbaserte fellesskap. Innenfor ethvert fellesskap vil det være essensielt å reforhandle og skape en felles forståelse i startfasen av hvert prosjekt, særlig innenfor praksisfellesskap som er begrenset i tid. Prosjektbaserte fellesskap kan være en utfordring med tanke på at det gjensidige engasjementet må reforhandles om på̊ nytt i hvert nye prosjekt. Likevel kan prosjektbasert arbeid også gi muligheten til å utfordre etablerte roller/posisjoner i tverrfaglig samarbeid nettopp fordi det må forhandles om disse hver gang på nytt.
dc.description.abstractHaving to work and communicate with other people is something most of today's workplaces require. Cooperation between people with different professional backgrounds and knowledge is an essential element in promoting development. This interdisciplinary collaboration is often praised, and rarely will the challenging aspects of this collaboration come to light. Different professional roles with different competencies and expertise can lead to challenges in collaboration, and I want to look at this more closely within film production. The purpose of this master's project is to answer the research question: What communicative challenges can arise between a film director and a film photographer during a film production, and how is this collaboration affected by project-based collaboration? This master's thesis will try to shed light on communicative challenges. This collaboration is in most cases temporary as film productions often are project-based, which can affect the collaboration. The distribution of responsibilities and roles cannot be taken for granted as it is conceivable, for example, that the interaction between director and film photographer and the division of responsibilities takes place in different ways for different projects. This can lead to the interaction in this work community being characterized by communicative challenges related to the director's and the film photographer's different professional roles. To shed light on the research question, I conducted three individual interviews where I was interested in the participants' experiences in collaboration between director and photographer during a film production. This qualitative study belongs to the field of applied linguistics which focuses on interpreting and understanding professional communicative practices to gain new knowledge that is relevant to the subject and to the professionals involved. Based on an interactionist perspective on language and communication, this study has helped to shed light on collaboration in film production, which is a little-studied community of practice. The interviews illustrated that established understandings of the various professional roles can create challenges for the collaboration between the director and the photographer, especially in temporary, project-based communities. Within any community, it is essential to renegotiate and create a common understanding in the initial phase of each project, especially within communities of practice that are limited in time. The communication in project-based communities can be challenging considering that the mutual commitment must be renegotiated in each new project. Nevertheless, project-based work can also provide the opportunity to challenge established roles or positions in interdisciplinary collaboration precisely because these can be negotiated for each time project.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKommunikative utfordringer i filmbransjen: Intervjustudie om tverrfaglig samarbeid mellom regissør og fotograf
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel