Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSæteren, Anne-Lise
dc.contributor.authorChristensen, Mina Moe
dc.date.accessioned2022-07-20T17:21:04Z
dc.date.available2022-07-20T17:21:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111681752:30172948
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007412
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven retter oppmerksomheten mot gode lærer-elev-relasjoner mellom lærer i grunnskolen og barn som viser stille atferd. Tematikken er undersøkt med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan jobber en lærer med å etablere og vedlikeholde en god relasjon til barn med stille atferd? Formålet med studien er å rette fokus mot denne elevgruppen i skolen, og videre få frem en lærer sine tanker og refleksjoner rundt sin egen praksis knyttet til det å skape gode relasjoner til stille barn. Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie, hvor jeg har observert og intervjuet en lærer i grunnskolen som har erfaring med, og minst en stille elev i sin klasse på nåværende tidspunkt. Læreren er kontaktlærer i småskolen, og jeg har i denne oppgaven valgt å kalle henne «Ida». Gjennom analysen og tolkning av mitt datamateriale viste det seg at Ida har en vid forståelse av stille barn, hvor hun er opptatt av at hver enkelt elev skal bli sett uavhengig av årsaken til at de er stille. Videre delte jeg funnene inn i to kategorier som omhandler Ida sine tanker, refleksjoner og praksis rundt det å skape gode relasjoner til de stille barna. Den første kategorien har tittelen caring (omsorg). Denne kategorien bygger på Idas omsorgsfulle praksis. Ida er oppmerksom på de stille barna, og kan derfor handle ut fra elevenes behov. Hun er opptatt av at alle elevene skal bli sett hver dag, og har derfor utviklet strategier for å få til dette. For at omsorg skal finne sted, må elevene akseptere handlingene til Ida. Alt tyder på at Ida lykkes i dette arbeidet. Den andre kategorien valgte jeg å kalle positive lærer-elev-relasjoner. Denne kategorien belyser hvordan Ida er opptatt av å skape en trygg og forutsigbar læringsarena for de stille barna. Studien viser i helhet at Ida har god kunnskap om stille barn, og at hun evner å ivareta og tilrettelegge for disse elevene på en god måte i skolehverdagen.
dc.description.abstractThis master ́s thesis draws attention to good teacher- child relationships to children who show withdrawn behavior in primary school. This theme has been investigated based on the following research question: How does a teacher work to establish and maintain a good relationship with children with withdrawn behavior? The purpose of the study is to focus on this group of students in school, and further bring out a teacher ́s thoughts and reflections upon her own practice related to creating good relationships with withdrawn children. This master ́s thesis is a qualitative study, where I have observed and interviewed a teacher in primary school who has experience with, and at least one student with withdrawn behavior at the present time. The teacher is a class teacher in the primary school, and in this assignment, I have chosen to call her “Ida”. Through the analysis and interpretation of my data material, it turned out that Ida has a broad understanding of withdrawn children, where she is concerned that each individual student should be seen, regardless of the reason why they are withdrawn. The findings from the analysis are presented in two categories. The first category is entitled Caring. This category is based on Ida ́s caring practice. Ida is aware of the withdrawn children in her classroom and can therefore act on the needs of her students. She is concerned that all students should be seen every day and she has therefore developed strategies to achieve this. For care to take place, her student must accept Ida ́s actions. Everything indicates that she succeeds in this work. The second category is entitled positive teacher- student relationships. This category highlights how Ida is concerned with creating a safe and predictable learning arena for the withdrawn children. This study as a whole shows that Ida has good knowledge of withdrawn behavior, and that she is able to take care of, and adapt for these students in a good way in everyday school life.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleStille barn: En kvalitativ studie om hvordan en lærer jobber med å skape gode relasjoner til barn med stille atferd.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel