Show simple item record

dc.contributor.advisorBichao, Helena
dc.contributor.authorBrattetaule, Ingvild
dc.date.accessioned2022-07-20T17:21:04Z
dc.date.available2022-07-20T17:21:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112394240:37608772
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007411
dc.description.abstractDenne studien presenterer utvikling og testing av en didaktisk ressurs i naturfag, i form av en «tegne med»-video. Det overordnede målet for denne utviklingsrettede masteren var å bidra til å få tegning tilbake som en didaktisk ressurs i naturfag. Motivasjonen for utviklingsarbeidet var delvis forankret i teori, men hadde også utgangspunkt i egne erfaringer fra praksisfeltet. Min antagelse var at en «tegne med»-video, kunne bidra til å få lærere til bruker tegning i naturfagundervisning. Den generelle metoden brukt i utviklingen er inspirert av pedagogisk designforskning (Bjørndal, 2013). For å støtte utviklingen av den didaktiske ressursen og produksjonen av den første prototypen tok jeg utgangspunkt i en forskningsbasert sjekkliste laget av Seethaler et al. (2020). Hensikten var å teste og videreutvikle ressursen for å undersøke om ressursen var noe som lærere så relevant for praksisfeltet (Gravemeijer & Cobb, 2006). Det ble gjennomført to sykluser med testing, hvor spørreskjema ble brukt som metode for datainnsamling. En av gjennomføringene ble gjort på lærere, som er å anse som fremtidige brukere av den didaktiske ressursen. I denne studien ønsket jeg også å skaffe innsikt i hva som gjør at lærere ikke bruker tegning i undervisning, og om den didaktisk ressurs kan støtte lærere til å bruke tegning i naturfagundervisning. Resultatene mine viser at mange lærere ikke bruker tegning. Noen av begrunnelsene for dette er at de selv ikke føler seg flinke nok til å tegne, de ser ikke på tegning som en metode for å lære i naturfag og noen svar indikerer at lærerne ikke prioriterer å bruke tid på tegning i en travel arbeidshverdag. Samtlige lærere i undersøkelsen sier seg helt enige, eller nokså enige i at den didaktiske ressursen støtter dem til å bruke tegning.
dc.description.abstractThis study presents the development and testing of a didactic resource in science teaching, in the form of a "draw along" video. The overall goal of this development-oriented master's thesis was to help reinstate drawing back as a didactic resource in science teaching. The motivation for the development work was partly rooted in theory, but was also based on my own experiences from the field of practice. My assumption was that a " draw along " video could help teachers to utilize drawing in science teaching. The general method used in the development is inspired by pedagogical design research (Bjørndal, 2013). To support the development of the didactic resource and the production of the first prototype, I used a research-based checklist made by Seethaler et al. (2020). The purpose was to test and further develop the resource to investigate whether the resource was something that teachers saw as relevant to the field of practice (Gravemeijer & Cobb, 2006). Two cycles of testing were carried out, where questionnaires were used as a method for data collection. One of these was done on teachers, who are to be regarded as future users of the didactic resource. In this study, I also wanted to gain insight into what makes teachers not use drawing in teaching, and whether the didactic resource can support teachers to use drawing in science teaching. My results show that many teachers do not use drawing. Some of the reasons for this is that they themselves do not feel skilled enough in drawing, they do not see drawing as a method of learning in science and some answers indicate that teachers do not prioritize spending time drawing in a busy workday. All teachers in the survey completely agree, or fairly agree, that the didactic resource supports them to use drawing.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFå tegning tilbake i naturfagundervisning
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record