Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvande, Lise
dc.contributor.authorBjønnes, Marius
dc.date.accessioned2022-07-20T17:20:59Z
dc.date.available2022-07-20T17:20:59Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104870693:15443056
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007407
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven har vært samfunnskritisk tenkning, med et fokus på hvordan et utvalg med samfunnsfaglærere forstår og arbeider med dette. Dette temaet har blitt satt inn som et kjerneelement i samfunnsfag og samfunnskunnskap i den nye læreplanen. Samfunnskritisk tenkning er dagsaktuelt ettersom elevene trenger ferdighetene til å kunne analysere og reflektere over ulike samfunn, samtidig som de utvikler verdier og holdninger. Samfunnskritisk tenkning skal hjelpe elevene med å møte et samfunn som ofte endrer seg og der nyheter og sosiale medier preger mediebildet. Problemstillingen er som følger: «Hvordan forstår samfunnsfaglærere på videregående skole samfunnskritisk tenkning og hvordan fremmer de dette?». Dette er et nytt tema i læreplanen og derfor er det relativt lite forskning tilknyttet samfunnskritisk tenkning. Formålet med denne oppgaven blir å gi et innsyn på samfunnsfaglærere sin forståelse av begrepet og arbeidsmetoder rundt slik begrepslæring. Dette bidraget håper jeg kan være nyttig for samfunnsfaglærere som kan hente inspirasjon og bli bevisstgjort på egen praksis. Undersøkelsen har en kvalitativ tilnærming, der 5 lærere på videregående blir intervjuet for å dele sine tanker og erfaringer rundt temaet. Analysen vil dele datamaterialet inn i kategorier som baseres på de tre forskningsspørsmålene som blir redegjort senere i oppgaven. Oppgaven har en teoretisk ramme som handler om LK06 mot LK20, begrepslæring, kritisk tenkning og samfunnskritisk tenkning. Den vil i tillegg se på empirien i lys av tidligere forskning om demokratisk utdanning. Funnene i oppgaven viser at lærerne har noe forskjellige forståelser av samfunnskritisk tenkning, men at det er noen lignende tendenser i deres svar. Selvstendighet, perspektivvalg og informasjonsprosessering er noen av begrepene som blir nevnt, men ingen tar for seg forståelsen av makt som er et av læringsmålene i LK20. I arbeidet med samfunnskritisk tenkning er det mindre variasjon i hvilke arbeidsmetoder de foretrekker i sin undervisning. Klasserommet skal være en arena for diskusjon og refleksjon rundt store og små samfunnsspørsmål, og at elevene skal ha en aktiv rolle i timene. Det er tydelig at lærerne ser noen utfordringer når de skal ta for seg arbeid med et slikt begrep. Oppgaven vil ta for seg flere faktorer som er spiller inn på begrepslæring i skolen og lærerens rolle i denne læringsprosessen. De ser på arbeidet med samfunnskritisk tenkning som viktig, og at elevene har et behov for å lære denne egenskapen i møte med et komplekst samfunn.
dc.description.abstractThe theme for this thesis has been socially critical thinking, focusing on how a selection of social studies teachers understand and work with this. This theme has been inserted as a core element in social studies in the new curriculum. Socially critical thinking is relevant today as students need the skills to be able to analyze and reflect on different societies, simultaneously as they develop values and attitudes. Socially critical thinking will help students meet a society that often changes and where news and social media characterize the media image. The problem is as follows: "How do social studies teachers in upper secondary school understand socially critical thinking and how do they promote this?". This is a new topic in the curriculum and therefore there is a relatively small amount of research associated with socially critical thinking. The purpose of this thesis will be to provide an insight into social studies teachers' understanding of the concept and working methods around such concept learning. I hope this contribution can be useful for social studies teachers who can draw inspiration and become aware of their own method of practice. The survey has a qualitative approach, where 5 teachers in upper secondary school are interviewed sharing their thoughts and experiences on the topic. The analysis will divide the data material into categories based on the three research questions that will be explained later in the thesis. The thesis has a theoretical framework that deals with LK06 versus LK20, concept learning, critical thinking and socially critical thinking. It will also look at the empirical data in the light of previous research about democratic education. The findings in the thesis show that the teachers have somewhat different understandings of socially critical thinking, but that there are some similar tendencies in their answers. Independence, perspective choice and information processing are some of the concepts that are mentioned, but no one addresses the understanding of power which is one part of the curriculum in LK20. Working with socially critical thinking, I found less variations in which working methods they preferred while teaching. The classroom should be an arena for discussion and reflection on large and small societal issues, and that students should have an active role in the lessons. It is clear that teachers see some challenges when working with such a concept. This assignment will address several factors that affect concept learning and the teacher's role in this learning process. They see the work with socially critical thinking as important and facing a complex society this is a quality the students must learn.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSamfunnskritisk tenkning i videregående skole
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel