“Hvilke sammenhenger er det mellom bruk av kreative gruppeaktiviteter og sosial inkludering for personer med schizofreni?”
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3007340Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
AbstraktHensiktHensikten med denne bacheloroppgaven er å kunne se på hvilke sammenhenger det er mellom kreative gruppeaktiviteter og sosial inkludering for personer med schizofreni.MetodeBacheloroppgaven følger stegene i scoping review for å systematisk innhente litteratur. Fem ulike artikler ble valgt ut ifra de tre ulike databasene Pubmed, Sage og Oria. Deretter ble analysestrategien for systematisk tekstkondensering fulgt for å analysere og sortere funn.ResultatFunnene ble delt inn i tre ulike underkategorier som vi fant at belyste sosial inkludering. Dette var sosiale relasjoner, personlig velvære og sosial aksept.
KonklusjonVed å tilrettelegge omgivelsene som kreative gruppeaktiviteter utføres i, kan ergoterapeuter hjelpe personer med schizofreni til å etablere gode rutiner, skape nye roller, forbedre sosiale relasjoner og utvide sitt sosiale nettverk. Dette kan bidra til at schizofrene blir mer inkludert og får økt mulighet til sosial deltakelse i samfunnet.
NøkkelordSchizofreni, sosial inkludering, kreative gruppeaktiviteter, sosiale relasjoner, sosial aksept.