Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSümer, Sevil
dc.contributor.authorGunnes, Maria
dc.date.accessioned2022-07-19T17:24:06Z
dc.date.available2022-07-19T17:24:06Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110859567:33269823
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007103
dc.description.abstractI denne masteroppgaven ses det nærmer på hvordan gutter og jenter i skolen blir påvirket under utviklingen av kjønnsbilde. Bakgrunnen for denne oppgaven stammer fra min egen nysgjerrighet knyttet til temaet kjønn og likestilling, samt flere situasjoner jeg har observert som student etter fire år med praksis i grunnskolen. Som et resultat av observasjoner og egen nysgjerrighet ønsket jeg å se nærmere på hvor mye påvirkning en lærer kan ha på elevens kjønnskonstruksjon. Dette var grunnlaget for følgende problemstilling: Hvilken betydning har lærerens pedagogiske praksis for elevens syn på kjønnsbilde og likestilling? Studien har et kvalitativt forskningsdesign med datamateriale hentet inn fra tre lærere fra grunnskolen. Lærerne jobber alle på 6.trinn og er kontaktlærer til hver sin klasse. Oppgavens formål og hensikt er å se om lærere formidler kjønnede verdier gjennom sin pedagogiske praksis. Lærers påvirkningsrom kan observeres gjennom hele skoledagen, men også på kveldstid gjennom vurderingen av elevenes lekser. Som et resultat ble det nødvendig å begrense observasjonene til undervisningsrommene. Denne studien benytter seg derfor av læremidler, undervisningsform og -innhold som grunnlag for datamaterialet. Studiens hovedfunn viser at lærers pedagogiske praksis har direkte og indirekte påvirkning på elevenes kjønnsforståelse. Funnene indikerer at kjønnsdiskursen er tydelig tilstede i undervisningsrommene. Samtidig er det tydelig at lærerne har relativt definerte syn på og refleksjoner rundt kjønn. Lærers egen bevissthet rundt sin egen underbevisste kjønnsforståelse kan derfor spille en sentral rolle i elevers kjønnskonstruksjon.
dc.description.abstractThis master thesis takes a closer look at how boys and girls are affected in school when they create a gender image. The background for choosing this topic for this thesis is simply my own curiosity related to the topic of gender and equality. In addition to that I have had several experiences during my time as a student, that made me want to study it further. Soon I will start working as a teacher in primary school, and I wonder how much influence a teacher can have in terms of the student's gender construction? This was the basis for the following topic of study: A qualitative study of the importance of teachers pedagogical practice, for the students construction of gender and equality. The study has a qualitative research design, and the data material is collected from three teachers from different primary school. The teachers all work in the 6th grade, and are the primary teacher for their classes. The purpose of the thesis is to see if the teachers can convey gendered values ​​through their pedagogical practice. The teachers' room for influence is all throughout the school day, but also in the evening when looking throe homework. Because of this, I saw the need to limit the observations to the classrooms. The framework for the assignment is as follows, the dissemination through organization, teaching aids, form of teaching and content. The main findings of the study show that the teacher's pedagogical practice, although not direct, has a great influence on the students. The findings indicate that gender is clearly present in the classrooms, and that the teacher's views, values ​​and reflections review a certain gender view. The teachers' own awareness of what they do can play a central role in students' gender construction.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKjønnskonstruksjon i skolen: En kvalitativ studie om betydningen av lærerens pedagogiske praksis for elvens syn på kjønnsbilde og likestilling
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel