Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAnna Järnerot
dc.contributor.authorAnne Dahl Schjelderup
dc.date.accessioned2022-07-19T17:24:03Z
dc.date.available2022-07-19T17:24:03Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111681752:33014021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007101
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven omhandler matematikkvansker. Forskning viser at 15-20 % av barn og ungdom har vansker med matematikk (Mononen, 2017). Vansker med matematikk øker risiko store utfordringer i utdannelsen, for å falle av i videregående opplæring og gir større risiko for arbeidsledighet senere i livet (Mononen & Lopez-Pedersen, 2019, s.365; Bynner & Pearson, 2005, s. 5). Hensikten med denne masteroppgaven er å se nærmere på lærernes oppfattelse og kunnskaper om matematikkvansker, med særlig vekt på begynneropplæringen. Problemstillingen for oppgaven er «hvordan kjenner lærere igjen matematikkvansker, hva ser de etter?», med to forskningsspørsmål «hva legger lærere i begrepet matematikkvansker?» og «hvordan oppdager lærerne vansker i matematikk?». For å besvare problemstillingen har det blitt brukt en kvalitativ metode med intervju av fire lærere etterfulgt av en deduktiv tematisk analyse for å samle funnene. Funnene indikerer en generell mangel på kompetanse om matematikkvansker. Lærerne virker usikre både på begrepet matematikkvansker, sentrale kjennetegn på matematikkvansker og kartlegging i matematikk i begynneropplæringen. Det kan også mangle kompetanse i å forstå kartlegging og omgjøre resultatene til hensiktsmessige tiltak. Dette er noe som lærerutdanningen kan være en vesentlig grunn til, da den kan ha et manglende fokus på vansker og kartlegging i matematikkfaget. Dette kan gi grunnlag til å si at vi trenger et kompetanseløft i kartlegging i matematikk og om matematikkvansker, både i selve utdanningen av nye lærere og blant etablerte matematikklærere, og også gi dette et større fokus i skolen.
dc.description.abstractAbstract This master's thesis aims to investigates mathematical difficulties. Research has shown that 15-20% of children and teenagers have difficulties with mathematics (Mononen, 2017). Difficulties with mathematics increase the risk of major challenges in education, higher risk of drop out and increase the risk of unemployment later in life (Mononen & Lopez-Pedersen, 2019, p.365; Bynner & Pearson, 2005, p. 5). This master's thesis aims to investigate teachers` perceptions and knowledge of difficulties with mathematics, with particular emphasis on beginners' education. The research question for this thesis is "How do teachers recognize mathematical difficulties, what do they search for?". In addition, this thesis aims to answer two sub-questions "What do the term mathematical difficulties mean for teachers?" and "How do teachers discover difficulties with mathematics?". The thesis statements and research questions have been answered using a qualitative method, where four teachers have been interviewed, in addition to a deductive thematic analysis. This master thesis found, that overall teachers’ knowledge of mathematical difficulties has some limitations. The teachers seem uncertain of what the term mathematical difficulties means, key characteristics of mathematical difficulties and mapping in mathematics, especially towards the 1st graders. There also seems to be a lack of competence in understanding the mathematical mapping and translating it into appropriate measures for the pupils. The teacher education can be a significant reason for this, as it have a lack of focus on mathematics and mapping. This provide a basis for saying that we need too boost teachers ‘ competence in mapping mathematical difficulties, and mathematic as a subject, in both education of new teachers and among the established mathematics teachers, as well as increasing the focus on mathematical difficulties in schools.  
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Vi har liksom ikke en smørbrødliste over ting vi krysser av" - En kvalitativ studie av lærernes kunnskap om matematikkvansker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel