Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSandbakk, Silvana Bucher
dc.contributor.authorElvrum, Eivind
dc.date.accessioned2022-07-19T17:24:00Z
dc.date.available2022-07-19T17:24:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:109318687:33591287
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007098
dc.description.abstractI denne studien har jeg undersøkt hvordan kroppsøvingslærere jobber for å motivere elever med psykiske vansker for å forhindre frafall og fritak fra undervisningen. Hensikten med studien har vært å kartlegge sentrale aspekter som skal til for at elever med psykiske vansker skal oppleve motivasjon i kroppsøving. Studiens forskningsspørsmål var: «Hvordan motiverer kroppsøvingslærere elever med psykiske vansker for å forhindre frafall og fritak fra undervisningen?». Jeg har benyttet kvalitative metoder for å svare på problemstillingen. Det har blitt gjennomført semi-strukturerte intervjuer med fire deltagere, som alle har erfaring med å undervise elever med psykiske vansker i kroppsøving. Under intervjuene ble det gjort lydopptak, som videre ble transkribert. Dette er en induktiv studie, der datamaterialet ble analysert og det deretter ble funnet relevant teori som ble drøftet opp mot funnene. Datamaterialet ble analysert ved bruk av åpen tematisk analyse som besto av koding og kategorisering. Analyseprosessen resulterte i de to hovedtemaene «Elevenes opplevelse av trygghet» og «Kroppsøving som læringsarena». Disse hovedtemaene er samlebetegnelser for funnene fra analysen. I denne studien har jeg vist hvordan et utvalg kroppsøvingslærere jobber for å motivere elever med psykiske vansker i kroppsøving. Resultatene viser at det er viktig at elevene har gode relasjoner til medelever og andre elever på skolen, samt en god relasjon til lærerne. Klar og tydelig kommunikasjon er også sentralt for at det ikke skal kunne oppstå misforståelser, og for at elever med psykiske vansker føler de er forberedt på det som skal skje i undervisningen. Elevene er også avhengige av å oppleve mestring i kroppsøving. Dette kan oppnås gjennom tilpasning av aktiviteter og oppgaveform. Det er også viktig at elevene er i aktivitet. For å kunne ha glede av å bevege seg, er de avhengige av å delta i kroppsøvingsundervisningen for å få prøvd et bredt utvalg aktiviteter. For at dette skal være mulig å oppnå, mener deltagerne i dette prosjektet at elever med psykiske vansker må få oppgaver som er tilpasset deres motoriske ferdigheter og interesser. Dette kan oppnås gjennom elevmedvirkning der elevene bidrar til å bestemme innhold, eller at det legges opp til åpne oppgaver der elevene kan komme fram til ulike løsninger.
dc.description.abstractIn this study, I have researched how physical education teachers work to motivate students with mental health problems to prevent dropouts and exemptions from tuition. The purpose of the study has been to map out key aspects that are necessary for students with mental health problems to experience motivation in physical education. The study's research question was: «How do physical education teachers motivate students with mental health problems to prevent dropouts and exemptions from teaching?». I have used qualitative methods to answer the research question. Semi-structured interviews have been conducted with four participants, all of whom have experience in teaching students with mental health problems in physical education. During the interviews, audio recordings were made, which were further transcribed. This is an inductive study, where the data material was analyzed and then relevant theory was found which was discussed against the findings. The data material was analyzed using open thematic analysis which consisted of coding and categorization. The analysis process resulted in the two main themes «Students' experience of security» and «Physical education as a learning arena». These main themes are collective terms for the findings from the analysis. In this study, I have shown how a selection of physical education teachers work to motivate students with mental health problems in physical education. The results show that it is important that the students have good relations with fellow students and other students at the school, as well as a good relationship with the teachers. Clear and unambiguous communication is also important so that misunderstandings do not arise, and for students with mental health problems to feel prepared for what is to happen in class. Students are also dependent on experiencing a feeling of mastery in physical education. This can be achieved through adaptation of activities and task form. It is also important that the students are active. In order to enjoy exercise, they depend on participating in physical education to try a wide range of activities. In order for this to be possible to achieve, the participants in this project believe that students with mental difficulties must be given tasks that are adapted to their motor skills and interests. This can be achieved through student participation where the students contribute to deciding the content, or that open tasks are set up where the students can come up with different solutions.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMotivasjon og deltagelse i kroppsøving for elever med psykiske vansker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel