Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFlemsæter, Frode
dc.contributor.authorLogan, Ida Sofie
dc.date.accessioned2022-07-19T17:23:57Z
dc.date.available2022-07-19T17:23:57Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110859567:30936760
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007096
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler hvilke faktorer som påvirker samfunnsfaglæreres bruk av lokalmiljøet i undervisning. Oppgaven bygger på et empirisk datamateriale som er samlet inn gjennom intervjuer og informantene i denne undersøkelsen er tre samfunnsfaglærere som arbeider på 5-7.trinn. Hensikten med denne oppgaven var å få en større forståelse for lærernes samfunnsfagundervisning og hva som påvirker den. Problemstillingen er dermed: Hvilke faktorer påvirker samfunnsfaglæreres bruk av ressurser i lokalmiljøet? For å kunne se disse faktorene i en større sammenheng drøftet jeg også to forskningsspørsmål. (1) Hvordan er samspillet mellom faktorene som påvirker samfunnsfaglæreres bruk av lokalmiljøet? Og (2) Hvilke forutsetninger ligger til grunn for bruk av lokalmiljøet? Min analyse av det empiriske datamaterialet kan tyde på at det er større sannsynlighet for at samfunnsfaglæreren bruker lokalmiljøet aktivt i sin undervisning om man har; relevant utdanning i samfunnsfag eller har en særlig kunnskap eller interesse for lokalmiljøet. Dette er faktorer som jeg i denne oppgaven har kategorisert som indre faktorer. Det er ifølge informantene også andre faktorer som påvirker deres undervisning. Faktorene; tid, skolens økonomi og styringsdokumenter er noen av dem og er her ytre faktorer som har stor påvirkningskraft på lærernes hverdag i skolen. På grunnlag av de tre intervjuene kan det se ut til å være lærere som har relevant utdanning innenfor samfunnsfag eller en interesse for lokalmiljøet som også er de som ser på denne kunnskapen som en nødvendig ressurs for sin undervisning. Gjennom intervjuene blir det ikke reflektert over denne ressursen blant de lærerne som ikke har relevant utdanning eller interesse for lokalmiljøet. Disse lærerne argumenter for at denne kunnskapen ikke trengs, da det ikke kreves fra utdanningsmyndighetenes side. Samfunnsfaglærere uten relevant kompetanse eller kunnskap om lokalmiljøet trekker frem faktorer som: tid, økonomi og styringsdokumenter som eksempler på hva som påvirker deres undervisning mest. Videre kan man også se tendenser til at det er lærere uten relevant utdanning som oftest ender opp med en lærebokstyrt undervisning.
dc.description.abstractThis master`s thesis examines which factors that affect`s social studies teacher`s use of the local community in their teaching. The thesis is based on empirical data material, collected through interviews. The informants in this survey are tree social studies teachers who work at primary schools in Norway. The purpose of this assignment was to gain a greater understanding of the factors that influence teacher`s use of the local environment in their teaching. In order to see these factors in a larger context, I also discussed two research questions. (1) How is the interaction between the factors that affect social studies teacher`s use of the local environment? And (2) What is the precondition for using the local community? The analysis of the empirical data material may indicate that social studies teacher is more likely to use the local community actively in their teaching if one has; relevant education in social science or have a particular knowledge or interest in the local environment. These are factors that in this thesis are categorized as internal factors. According to the informants, there are also other factors that influence their teaching. Time, the school`s finances and management documents are examples of this and is in this study categorized as external factors. On the basis of the tree interviews, it becomes clear that it is teachers who have relevant education in social studies or an interest in the local community who also see this as a necessary resource for their teaching. In contrast, we have those social studies teachers who do not have relevant education for the subject. During the interviews, it is stated that they do not see the necessity of relevant professional competence in social sciences, as this is not required on the part of the educational authorities. It is also these teachers who most often ends up with a textbook-led teaching. Teachers without relevant competence accentuate external factors such as: time, the school`s finances and governance documents as factors that have a major impact on their teaching in the subject.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBruk av lokale ressurser i samfunnsfagundervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel