Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStrand, Gro Marte
dc.contributor.advisorSmeplass, Eli
dc.contributor.authorSkjold, Julie
dc.date.accessioned2022-07-19T17:23:47Z
dc.date.available2022-07-19T17:23:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104869987:73050275
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007087
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker utviklingen av faglig intuisjon etter endt utdanning for trafikklærere og trafikklæreres refleksjoner om forholdet mellom teori og praksis. Å forske på et fenomen, som intuisjon er, har ført til at jeg har valgt å gå bredt ut med teorien. Dette gjorde jeg for å klare å finne forklaringer på hvordan intuisjon oppstår. Ved å ta utgangspunktet i sosialkonstruktivistisk teori har jeg benyttet semistrukturerte intervju hvor har jeg fått frem hvordan informantene i dette studiet opplever at teorien rundt pedagogikk, fysikk, psykologi, trafikkregler og lovverk har vært med å bidra til deres utøvelse av egen profesjon. Informantene i denne oppgaven er trafikklærere med erfaring som trafikklærer i 6-13 år, og alle har i tillegg bachelor i trafikkpedagogikk og trafikksikkerhet. Oppgaven inneholder tre analysedeler  Teoretisk kunnskap i praksisutøvelsen  Intuitive handlinger basert på erfaring  Trafikklærerens rolle i samfunnet Et av hovedfunnene mine er at informantene beskriver at teorien først har fått mening etter noen år med erfaring og etter-/videreutdanning. Under grunnutdanningen fremsto teorien som litt løsrevet fra den praktiske delen av utdanningen, og sammenhengen var vanskelig å se. Erfaring har vært en viktig del av trafikklærernes utvikling av faglig intuisjon. Men erfaring alene har ikke ført til denne utviklingen. Teoretisk kunnskap, praksiserfaring, risikoanalyse, etisk begrunnende avgjørelser, refleksjon og predikasjon før en handling har kommet frem som avgjørende for de intuitive handlingene til en trafikklærer. Trafikklærerne som har deltatt i studiet ser på samfunnsoppdraget der visjonen om null drepte og null hardt skadde i trafikken er viktig, og de er stolt over jobben de gjør. De opplever også at de ofte får spørsmål fra andre utenfor bransjen om trafikkopplæring eller trafikkregler, men at mange blir overrasket over hvilken utdanning som skal til for å jobbe som trafikklærer. De beskriver også egen profesjon som komplekst og krevende.
dc.description.abstractThis master's thesis explores the development of professional intuition after graduation for traffic instructors and traffic teachers' reflections on the relationship between theory and practice. Researching a phenomenon, such as intuition, has led me to choose to go broad with the theory. I did this to be able to find explanations for how intuition arises. Based on social constructivist theory, I have used semi-structured interviews, I have shown how those who have participated in this study experience that the theory of pedagogy, physics, psychology, traffic rules and legislation has contributed to their practice of their own profession. The informants in this thesis are traffic teachers with experience as a traffic instructor for 6-13 years, and all also have a bachelor's degree in traffic pedagogy and traffic safety. The thesis contains three parts of analysis  Theoretical knowledge in the practice  Intuitive actions based on experience  The traffic instructor's role in society One of my main findings is that the informants describe that the theory has only gained meaning after a few years of experience and continuing / further education. During the basic education, the theory appeared to be a bit detached from the practical part of the education, and the connection was difficult to see. Experience has been an important part of the traffic teachers' development of professional intuition. But experience alone has not led to this development. Theoretical knowledge, practice experience, risk analysis, ethically sound decisions, reflection and prediction before an action has emerged as decisive for the intuitive actions of a traffic teacher. The traffic teachers who have participated in the study look at the social mission where the vision of zero fatalities and zero serious injuries in traffic is important, and they are proud of the work they do. They also experience that they often get questions from others outside the industry about traffic training or traffic rules, but that many are surprised at what education it takes to work as a traffic teacher. They also describe their own profession as complex and demanding.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtvikling av faglig intuisjon etter endt utdanning for trafikklærere Trafikklæreres refleksjoner om forholdet mellom teori og praksis
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel