Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaslund, Irene.
dc.contributor.authorSperre, Stine.
dc.date.accessioned2022-07-19T17:23:44Z
dc.date.available2022-07-19T17:23:44Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112400045:11067184
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007084
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTematikken for denne masteroppgaven er hvordan lærere jobber for å inkludere elever med innadvendt atferd. Jeg ville også finne ut hvilke refleksjoner lærerne hadde om hvordan de skulle ønske de kunne jobbet med inkludering. Hensikten med studiet er å få innsikt i en lærers hverdag og hvilke tiltak de syns fungerer for inkluderingen av innadvendte elever. Ved bruk av relevant teori og kvalitativ metode ved bruk av intervju for å samle datamateriale har jeg fått interessante funn. Intervjuene viste meg ulike grep og tiltak lærerne gjorde for å sørge for inkludering av de stille elevene. Begge fortalte at det viktigste var å aldri gi opp relasjonen, selv om eleven kunne avvise. Trygghet i skolemiljøet og gode relasjoner ble også nevnt som viktige faktorer for å oppnå et inkluderende klasseromsmiljø hvor alle ble inkludert, også elever med innadvendt atferd. Anerkjennelse for mangfoldet og det å sette pris på at alle elever er forskjellig vil være viktig for å skape et trygt klasseromsmiljø. Men datamaterialet viste også et ønske om mer fokus på danningsdelen i skolen, og det å kunne legge bort det faglige fokuset kom som et ønske for å bedre inkluderingen.
dc.description.abstractThe theme of this master`s thesis is how teachers work to include students with introverted behavior. I also wanted to find out what reflections the teachers had on how they wish they could work with inclusion. The purpose of this study is to gain insight into a teacher's everyday life. And to find out what measures they use in their work for the inclusion of introverted students. I used relevant theory and qualitative methods. And I used interviews to gather data material. I made some interesting findings. The interviews showed me different steps and measures the teachers took to ensure the inclusion of the quiet students. Both said that the most important thing was to never give up on the relationship, even if the student could show rejection. Security in the school environment and good relationships were also mentioned as important factors in achieving an inclusive classroom environment, where everyone was included. Recognition of diversity and appreciation of all kinds of different students are important to create a safe classroom environment. But the data material also showed a desire for more focus on social learning in the school system and being able to put away the academic focus came as a desire to improve inclusion.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Det er viktig at de føler mestring, og at det ikke blir ekkelt!»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel