Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØstern, Tone Pernille
dc.contributor.advisorGrønningsæter, Stein Erik
dc.contributor.authorTrælnes, Helene
dc.date.accessioned2022-07-19T17:23:44Z
dc.date.available2022-07-19T17:23:44Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:113334228:37457890
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007083
dc.description.abstractDenne kvalitative studien tar for seg hvordan man kan skape og utvikle didaktiske design for arbeid i akrylmaling med den hensikt å åpne opp for opplevelsen av motivasjon og mestring hos elever i kunst og håndverk. Hensikten med denne masteroppgaven er å svare på problemstillingen: Hvordan kan ulike didaktiske design i akrylmaling med teknikken Pouring Paint åpne opp for opplevelsen av motivasjon og mestring hos elever i grunnskolen? Problemstillingen undersøkes gjennom to forskningsspørsmål: Hvilke didaktiske design for arbeid i akrylmaling med teknikken Pouring Paint kan jeg utvikle gjennom eget skapende arbeid med den hensikt å skape motivasjon og mestring hos elever i kunst og håndverk? og: Hvilke opplevelser uttrykker elevene i arbeid med de ulike didaktiske designene jeg utvikler? Studien bygger på en hermeneutisk fenomenologisk posisjonering hvor elevenes opplevelse står i sentrum. Gjennom didaktisk designforskning og A/R/Tografi som metodologi undersøker jeg hvordan akrylteknikken Pouring Paint kan brukes i kunst og håndverkundervisningen for å skape opplevelser av motivasjon og mestring hos elevene. Oppgaven er todelt, hvor den første fasen består av et eget skapende arbeid hvor jeg arbeider utforskende med teknikken Pouring Paint, før det videre blir utviklet to ulike didaktiske design. I fase to blir de didaktiske designene gjennomført med en 4.klasse. Forskningsmaterialet er generert gjennom eget skapende arbeid, utvikling og gjennomføring av to didaktiske design, fokusgruppeintervju, feltsamtaler, deltakende observasjon og loggføring. I analysen av forskningsspørsmål 1 reflekterer jeg rundt hvordan jeg i den didaktiske designutviklingen kan benytte med av Pouring Paint-teknikken i undervisningssammenheng. I analysen av forskningsspørsmål 2 benytter jeg meg av interpretativ fenomenologisk analyse av fokusgruppeintervjuene for å undersøke elevenes opplevelser i det skapende arbeidet, jeg reflekterer rundt mine egne opplevelser i lærerrollen, samt benytter meg av det digitale redskapet Mentimeter for å skape en generell oversikt over elevenes opplevelser. Funnene fra analysen av de to forskningsspørsmålene diskuteres i lys av teoretiske perspektiver om estetiske læringsprosesser, barns utvikling av todimensjonale uttrykk, tilpasset opplæring, motivasjon- og mestringsteori og didaktisk designteori. Hovedresultatet av masterprosjektet er innsikter om at teknikken Pouring Paint kan brukes som en estetisk tilnærming til læring, da den trigger engasjement, skaperglede og utforskertrang hos elevene. Teknikken inviterer til et sanselig, aktivt og skapende arbeid, der elevene får mulighet til å uttrykke seg selv gjennom estetisk arbeid. Et resultat er også at til tross for at oppgavene opplevdes som spennende og morsomme, ga elevene ikke uttrykk for en spesiell form for mestringsfølelse, da oppgavene ble for lite utfordrende. En innsikt er derfor at vanskelighetsnivået ikke var tilpasset elevenes promaksimale utviklingssone, og at oppgavene kunne stilt større krav til elevene for en økt opplevelse av mestring. Nøkkelord: kunst og håndverk, akrylmaling, didaktisk design, estetiske læringsprosesser, motivasjon, mestring
dc.description.abstractThis qualitative study addresses how to create and develop educational designs for work in acrylic paint with the intention of opening to the experience of motivation and mastery for students in arts and crafts. The purpose of this master’s thesis is to find an answer to the comprehensive issue: How can different educational designs in acrylic paint with the technique Pouring Paint open for the experience of motivation and mastery for primary school students? This problem is investigated through two research questions: What educational designs for acrylic paint work with the technique Pouring Paint can I develop through my own creative work with the intention of creating motivation and mastery for students in arts and crafts? and: What experiences do the students express during the different educational designs that I develop? The study is positioned within a hermeneutic phenomenological approach where the students’ experiences are of central interest. Through educational design research and A/R/Tograpghy as methodology, I investigate how the acrylic paint technique Pouring Paint can be used in arts and craft education to create experiences of motivation and mastery for the students. The study is divided into two parts. The first phase consists of my own creative work with exploring the technique Pouring Paint, leading to the development of two educational designs. In phase two I carry out the educational designs with students in 4th grade. The research material is generated through own creative work, development and implementation of two educational designs, focus group interviews, participatory observation and reflective logs. In the analysis of research question 1, I scrutinize the educational designs development for how to use Pouring Paint in a teaching context. In the analysis of research question 2, I lean on the IPA (interpretative phenomenological analysis) method to examine the students’ experiences in the creative work as expressed in focus group interviews, I reflect on my own experiences in the role of teaching, and I use the digital tool Mentimeter to create a general overview of students’ experiences. The results from the analysis of the two research questions are discussed in dialogue with theoretical perspectives about aesthetic learning processes, children’s development of two-dimensional expressions, adapted education, theory about motivation and mastery and educational design theory. The main result of the master project is the insights that the technique Pouring Paint can be used as an aesthetic approach to learning, as it triggers engagement, creative joy and the urge to explore among the students. The technique invites to multisensory, active and creative work, through which the students can express themselves aesthetically. Further one result is that despite the tasks being experienced as fun, the students did not express a feeling of mastery, as the task were not experienced as challenging. One insight is therefore that the lever of difficulty was not adapted to the students’ proximal development zone, and that the tasks could benefit from demanding more of the students in order to increase the experience of mastery. Keywords: arts & crafts, acrylic paint, educational design, aesthetic learning processes, motivation, mastery
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDidaktisk design for motivasjon og mestring i kunst og håndverk med teknikken Pouring Paint i akrylmaling
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel