Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEiksund, Øyvind Johan
dc.contributor.authorSkaar, Odd Midtsæther
dc.date.accessioned2022-07-19T17:23:40Z
dc.date.available2022-07-19T17:23:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:113335787:33651240
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007080
dc.description.abstractÅ kunne spille et musikkinstrument er en kompetanse en musikklærer i grunnskolen ofte har. En måte å få opplæring på et musikkinstrument er ved undervisning på et hovedinstrument når man utdanner seg, og det viser seg at undervisning på hovedinstrument er praktisert ulikt på institusjoner som skal utdanne grunnskolelærere. I denne studien undersøker jeg hvilken verdi kompetanse i hovedinstrument for musikklærere i grunnskolen har. Fokuset ligger på hvordan musikklærere i grunnskolen bruker kompetansen i hovedinstrument i yrkeslivet, og hva de tenker at utdanningene bør gjøre i forhold til opplæring på hovedinstrument. Datamaterialet er generert ved kvalitativt forskningsintervju av tre ulike musikklærere med kompetanse i hovedinstrument, og deretter analysert ved bruk av SDI-metoden (stegvis-deduktiv induktiv metode). Intervjuguiden var utarbeidet som et utgangspunkt for samtalen og inneholdt 13 spørsmål. I analysearbeidet fikk jeg da utarbeidet fire temaer fra kodingsarbeidet som ble utgangspunktet for drøftingen. Konklusjonen viser til at forskningsdeltakerne mener at kompetanse i hovedinstrument har didaktisk verdi, pedagogisk verdi, personlig verdi og utdanningsverdi. Det er ikke en nødvendighet for en musikklærer å ha kompetansen på hovedinstrument, men de positive påvirkningene det har på en musikklærer må anses som en styrke og er dermed vanskelig å se bort ifra.
dc.description.abstractBeing able to play a musical instrument is a competence a music teacher in primary school often has. One way to get competence on a musical instrument is by getting training on a primary instrument when taking your education. It turns out that teaching a primary instrument is practiced differently on Norwegian institutions that are to educate primary school teachers. In this study, I investigate the value of competence on primary instrument for music teachers in primary school. The focus is on how music teachers in primary school use the competence on their primary instrument in their working life and what they think the educations should do in relation to training on the primary instrument. The empirical material was generated by a qualitative research interview of three different music teachers with competence on their primary instrument, and then analyzing the material using the SDI-method (stepwise deductive-inductive method). An interview guide was prepared as a starting point for the interview and contained 13 questions. In the analytical work, I generated four topics from the coding, and that became the starting point for the discussion. The conclusion indicates that the research participants believe that competence on primary instrument has didactic value, pedagogical value, personal value, and educational value. It is not a necessity for a music teacher to have competence on primary instrument, but the positive influences it gives a music teacher can be considered a strength and is difficult to ignore.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Å ta bort instrumentet som en mestrer, er det samme som å ta bort tastaturet til en norsklærer» - Verdier hovedinstrument har for en musikklærer i grunnskolen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel