Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaga, Monika
dc.contributor.authorEnget, Trine
dc.date.accessioned2022-07-19T17:23:38Z
dc.date.available2022-07-19T17:23:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:109318687:33477753
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007079
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvantitativ studie som tar utgangspunkt i ungdomsskoleelever sin trivsel, opplevd garderobesituasjon og fysisk selvoppfatning i kroppsøving. Studien er basert på tre ulike spørreskjema hvor formålet er å undersøke hvordan elevene opplever disse tre sentrale aspektene i kroppsøvingsfaget og hvordan sammenhengen er mellom trivsel, opplevd garderobesituasjon og fysisk selvoppfatning. I tillegg undersøke hvilken grad denne sammenhengen varierer i forhold til kjønn. Trivsel er viktig for elevers deltakelse i kroppsøving og livslang bevegelsesglede. Tidligere forskning viser at garderoben er en del av kroppsøvingsfaget, derfor kan trivsel også der være viktig. For at elevene skal føle på mestring og ha det gøy, kan også deres fysiske selvoppfatning spille en rolle. I denne studien benyttes selvbestemmelsesteorien (SDT) og Harters perspektiv på selvoppfatning. Tidligere forskning viser at motivasjon er viktig for at elevene skal trives i kroppsøving. I diskusjonen blir behovene autonomi, kompetanse og tilhørighet dratt frem som potensielle faktorer som kan være årsak til sammenhengen mellom trivsel, opplevd garderobesituasjon og fysisk selvoppfatning. Tidligere studier viser at elever opplever sjenanse og synlighet i garderoben og i timen. Dette er diskutert med resultatene som er funnet i denne studien. Resultatene fra studien indikerer positiv signifikant sammenheng mellom elevenes trivsel, opplevd garderobesituasjon og fysisk selvoppfatning i kroppsøving. Det er observert at det er forskjell mellom gutter og jenter. Hos guttene er det positiv signifikant sammenheng mellom alle variablene, hos jentene finner man kun positiv signifikant sammenheng mellom trivsel og fysisk selvoppfatning. Det er også observert at guttene skårer høyest på alle tre variablene. Dette stemmer overens med tidligere forskning som viser at gutter ofte liker faget best, har høyere opplevd kompetanse og synes de er flinke. Denne studien vil forhåpentligvis kunne bidra til å øke læreres forståelse og bevisstgjøring rundt sammenhengen mellom elevers trivsel, garderobesituasjon og fysisk selvoppfatning.
dc.description.abstractThis master’s thesis is a quantitative survey which is based on middle school students' enjoyment, experienced wardrobe situation and physical self-perception in physical education. The objective of the study is to survey how the students experience these three central aspects, as well as the connection and correlation between the aspects, which is done by using three different survey forms. The degree to which this correlation varies with gender is also analysed. The students’ enjoyment is important for their participation in physical education, as well as a lifelong joy of movement. Previous research shows that the physical education subject includes the wardrobe situation, which cause for reason to claim that enjoyment and being comfortable in the wardrobe situation is important. The students’ physical self-perception can also be of importance to get a sense of mastery and fun. This study uses the self-determination theory (SDT) as well as Harters perspective on self-perception. Previous research shows that motivation is of importance for students’ enjoyment in physical education. The study highlights need of autonomy, competence and affiliation as potential factors which can be the reason for the correlation between enjoyment, perceived wardrobe situation and physical self-perception. Previous research shows that students experience shyness and visual exposure in the wardrobe and in class. This matter is discussed with results obtained in this study. Results presented in this study indicate that there is positive significant correlation between students' enjoyment, perceived wardrobe situation and physical self-perception in physical education. Results show that there is a positive significant correlation between all the variables for the boys. However, for the girls there is only a positive significant correlation between enjoyment and physical self-perception. It is also observed that the boys have the highest scores on all three variables. The results from this study is comparable with previous research which shows that boys often like the subject the most, have higher perceived competence and sense of accomplishment. The study will hopefully contribute to increase teachers understanding and awareness regarding correlation between students' enjoyment, wardrobe situation and physical self-perception.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTrivsel i kroppsøving
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel