Meningsfulle opplevelser og motivasjon i kroppsøving og fysisk aktivitet
Master thesis

Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3291]
Abstract
Det overordnede temaet for denne studien er meningsfulle opplevelser og motivasjon i kroppsøving. Studien er basert på aspekter på meningsfulle opplevelser i kroppsøving. I relasjon til dette er også «Selvbestemmelsesteorien» til Deci & Ryan benyttet som teoretisk rammeverk. Målet med studien er å undersøke forståelse og praksis hos et utvalg lærere med erfaring fra undervisning i kroppsøving i de øverste klassene i grunnskolen. Dette for å finne ut hvordan den fremmer meningsfulle opplevelser som følge av deres undervisningsmetoder. Kvalitative data ble samlet ved gjennomføring av fire semistrukturerte intervju. En refleksiv tematisk analyse ble gjennomført for å gi tema som gjenspeilte datamaterialet, og i forlengelsen la grunnlaget for diskusjon. Nøkkelfunn angående lærernes forståelser av meningsfulle opplevelser er basert på mestring, fysisk og psykisk velvære og læring og aktualisering gjennom bevegelse. Måter lærerne ser ut til å fremme disse opplevelsene på, ser ut til å inkludere variasjon, emosjonell tilfredsstillelse, åpne oppgaver, tilhørighet og sosial samhandling, forankring i læreplan og evaluering og til slutt elevmedvirkning. The main theme of this study is meaningful experiences and motivation in physical education. This study is based on aspects of meaningful experiences in physical education. In relation to this is the “Self-determination theory” by Deci & Ryan also used as a theoretical framework. The goal of this mastery thesis is to examine understanding and practice of a selection of teachers with experiences of teaching physical education in the upper grades of primary school. This to find out how they promote meaningful experiences as a result of their teaching methods. Qualitative data were collected by completing four semi-structured interviews. A reflective thematic analysis was conducted to provide themes that reflected the data material, and further laid the foundation for discussion. Key findings regarding the teacher's understanding of meaningful experiences, are based on mastery, physical and mental well-being and lastly learning and actualization through movement. Ways of which the teachers seem to promote these experiences are through variation, emotional satisfaction, open tasks, affiliation and social interaction, based on the curriculum and evaluation, and finally student involvement.