Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOksavik, Arnfinn
dc.contributor.authorAndersen, Hans Kristian
dc.contributor.authorOlsen, Aksel Pareli
dc.contributor.authorSørengen, Elias Hagås
dc.date.accessioned2022-07-19T17:22:39Z
dc.date.available2022-07-19T17:22:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:114859670:114862809
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007039
dc.description.abstractBakgrunn: Simulator blir mye brukt i nautikkstudiet, likevel er det få studier som tar for seg bruk av simulator til opplæring. Formål: Formålet med denne studien vil først og fremst være å undersøke om VR simulator brukes på lik linje med dagens fullskalasimulator med tanke på manøvreringsøvelser. Vi vil underveis også se på om man kan måle progresjon etter simulatortrening. Problemstilling: «Kan VR simulator brukes på lik linje med fullskala simulator til manøvrerings trening i nautikkstudiet?» Vi vil svare på denne problemstillingen ved å ta for oss tre forskningsspørsmål som er tilknyttet brukergrensesnittets realisme, brukervennlighet med tanke på manøvrering og progresjon. Teori: Teorien som er benyttet omhandler først hvorfor simulator kan brukes til opplæring og vurdering av nautikere, og hva som kreves. Deretter skal vi se på tidligere studier fra maritime- og helsefagfelt som omhandler bruk av simulator. Til slutt skal vi gå gjennom simulatorenes utforming og utrustning til skipene som ble brukt. Metode: Det er brukt Kvalitativ metode hvor utvalget består av nautikkstudenter med lite manøvrerings erfaring. Data blir i hovedsak samlet inn i enkeltintervju etter gjennomføring, men deltakerne blir også observert underveis og posisjonslogg blir lagret. Resultater: Deltakerne trekker fram grafikk og synsfelt som en stor fordel i VR og en stor ulempe i fullskala simulator. En annen faktor som blir belyst er den fysiske tilstedeværelsen i fullskala simulatorene, med ekte hendler, som virker veldig realistisk. Begge simulatorene er brukervennlig for manøvrering på hver sin måte. SUS testene bekrefter også at begge simulatorene er brukervennlig når det kommer til manøvrering. Det er vanskelig å skille progresjonen på VR og fullskala simulator. Deltakerne fra begge simulatorene har vist klar progresjon fra første til siste gjennomkjøring. Konklusjon: Gruppen kom fram til at VR simulator på lik linje med fullskala simulator kan brukes til manøvreringstrening i nautikkstudiet.
dc.description.abstractBackground: The navigation simulator is widely used in nautical studies, however there are few studies which address the use of simulators in education. Purpose: The purpose of this study is first and foremost to examine if the VR simulator can be used in manoeuvring exercises. We will also try to measure the progression of the simulator training Research question: “Can VR simulators, in the same manner as full-scale simulators, be used for manoeuvring exercises in nautical studies?” We will answer this question by dividing it to smaller questions concerning the realism of the user interface, the usability concerning manoeuvring and progression. Theory: In this chapter we will address why we use simulators in nautical studies and what is demanded. Thereafter we will mention some previous studies form maritime and health fields that deals with use of simulators. In the end we will review the simulators layout and equipment of the ships that were used. Method: In our study we are using qualitative methodology, where the participants consist of nautical students. Our data is mainly collected through interview with each individual participant after finishing the exercise. The participants are also observed throughout, and the position is recorded and stored. Results: The participants highlight graphic and field of view as a major advantage in VR, and a major disadvantage in the full-scale simulator. Another factor which is highlighted is the physical presence in the full-scale simulators, with real levers, which seems very realistic. Both simulators prove to be user friendly for manoeuvring in their own way. The SUS tests also confirms that both simulators are user friendly when it comes to manoeuvring. It is difficult to distinguish the progression between VR and full-scale simulator. The participants from both simulators have shown clear progression from the first to the last run. Conclusion: Our team concluded that the VR simulator, in the same manner as the full-scale simulator, can be used for manoeuvring training in nautical studies.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBruk av VR simulator til manøvreringstrening
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel