Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBarmen, Arnt Håkon
dc.contributor.authorKarlsen, Jørgen
dc.contributor.authorJuvik, Jesper
dc.contributor.authorAass, Lars Kämpe
dc.date.accessioned2022-07-19T17:22:38Z
dc.date.available2022-07-19T17:22:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:114859670:114861183
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007038
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Denne bacheloroppgavens formål er å finne ut hvordan ulike fartøy håndterer og segregerer avfallet som produseres om bord, samt hvordan havner legger til rette for å ta imot avfallet fra fartøy. For best mulig innsikt er lover og forskrifter som gjelder for avfallshåndtering til sjøs i Norge tatt stilling til. Dette innebar et nøyere innblikk på MARPOL og de norske forskriftene som omhandler maritim avfallshåndtering. Oppgaven er besvart gjennom kvalitativ metode. Det ble utført til sammen fire intervju av ulike havner og tre intervjuer av ulike fartøy, med to forskjellige intervjuguider. Gjennom den kvalitative metoden, som er troverdig og nøyaktig, får vi utdypende svar i intervjuene. Svakheten ved å intervjue få havner og fartøy er at det ikke nødvendigvis er representativt for alle havner og fartøy i Norge. Svarene i intervjuene gir et inntrykk av at det er flere elementer innenfor maritim avfallshåndtering som har forbedringspotensial. Skip opplever at noen havner ikke tilrettelegger for segregering av avfall i flere fraksjoner, men ofte bare har segregering mellom restavfall og papp. Vi oppfatter at det finnes svakheter i dokumenteringen av avfall som går fra sjø til land, som gjør at det kan være vanskelig å avdekke avvik, eller kontrollere i ettertid.
dc.description.abstractSummary The purpose of this bachelor thesis is to find out how different vessels handle and segregate the waste produced on board, as well as how ports facilitate the acceptance of waste from vessels. For the best possible insight, the applicable laws and regulations regarding waste management at sea in Norway have been thoroughly reviewed. This meant a closer look at MARPOL and the Norwegian regulations concerning maritime waste management. The assignment is answered through the qualitative method. Four interviews were conducted with different ports and three interviews with different vessels, using two different interview guides. Through the credible and accurate qualitative method, we get in-depth answers in the interviews. Interviewing few ports and vessels means that the answers not necessarily is representative of all ports and vessels in Norway, which is a weakness in the thesis. The answers from the interviews give the impression that there are several elements within waste management that have potential for improvement. Ships experience that some ports do not facilitate the segregation of waste in several fractions, but often only have segregation between residual waste and cardboard. We perceive that there are weaknesses in the documentation of waste that goes from sea to land, which makes it difficult to detect deviations, or check afterwards.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMaritim avfallshåndtering
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel