Exploring Historical Young Adult Fiction: A Study of the Representation of Historical Elements in the Novel and Film Adaptation of The Book Thief
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3007009Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette er en studie av de historiske elementene i Markus Zusaks roman The Book Thief. Romanen inneholder flere referanser til og beskrivelser av viktige historiske hendelser under andre verdenskrig og Holocaust. Uavhengig av Zusaks uttalte intensjoner om at boken ikke skal klassifiseres som verken litteratur for unge voksne eller litteratur for voksne, indikerer dens unge hovedperson, illustrasjoner og enkle språk at romanen er skrevet for unge voksne, og det i den hensikt at romanen analyseres i denne oppgaven. I tillegg til romanen skal filmatiseringen brukes til å supplere analysen. Påstanden i denne oppgaven er at The Book Thief skildrer beskrivelser av og referanser til historiske hendelser ved å skille dem fra handlingen med informasjon sentrert og skrevet med fet skrift i tillegg til å innlemme dem i handlingen. Ved å gjøre det gir romanen leserne nok historisk kontekst til at romanen kan forstås uavhengig av dens unge lesere. Det gjør også de historiske elementene forståelige for alle. Det er ikke nødvendig å ha mye forkunnskap om andre verdenskrig og Holocaust for å forstå hele historien til romanen, men en viss grad av forkunnskap er nyttig for å oppdage skjulte betydninger mellom linjene i teksten. Visuelle aspekter gjennom illustrasjoner brukes også for å gi leserne historiske elementer, noe som inkluderes i analysen. Ved å inkludere filmatiseringen når man studerer handlingens visuelle aspekter, oppdager man at kombinasjonen av litterære elementer og visuelle elementer skaper en ekstra dimensjon til romanen, når det gjelder historisk verdi. This is a study of the historical elements in Markus Zusak’s novel The Book Thief. The novel contains several references to and descriptions of important historical events during World War II and of the Holocaust. Regardless of Zusak’s spoken intentions regarding the book not being classified as either young adult fiction or adult fiction, its young protagonist, illustrations, and easy language indicates that the novel is written for young adults, and it is in that light that the novel is analysed in this thesis. In addition to the novel, the film adaptation will be used to supplement the analysis. The claim of this thesis is that The Book Thief portrays descriptions of and references to historical events by separating them from the plot with pieces of information centred and written in bold in addition to integrating them into the plot. By doing so, the novel provides the readers with enough historical context so that the novel can be understood regardless of its young readers. It also makes the historical elements understandable to everyone. It is not necessary to have much prior knowledge of World War II and the Holocaust to grasp the full story of the novel, however some degree of prior knowledge is useful in discovering hidden meanings in between the lines of the text. Visual aspects through illustrations are also used to provide the readers with historical elements and will be included in the analysis. By including the film adaptation when studying the plot’s visual aspects, one discovers that the combination of literary elements and visual elements create an extra dimension to the novel, in terms of historical value.