Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohansen, Vegard
dc.contributor.authorAarvik, Kari
dc.date.accessioned2022-07-19T17:21:23Z
dc.date.available2022-07-19T17:21:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110011684:10617381
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006983
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTittel: Pedagogisk arbeid med tanke på synsfunksjonen til barn med alvorlig grad av cerebral parese – en scoping review Bakgrunn: For små barn med alvorlig grad av CP som trenger alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK), kan blikkpeking og øyestyring bli aktuelt. Dette krever mye av synsfunksjonen og det er stor risiko for at synsfunksjonen er påvirket hos barn med CP. Mål: Målet med studien har vært å se på forskning om hvordan synsfunksjonen til barn i barnehagen med alvorlig grad av CP, påvirker de pedagogiske tiltakene. Spesielt forskning på bruk av blikkpeking og øyestyring. Metode: Det ble gjort en scoping review, der det ble søkt etter hva forskning sier om intervensjoner og kartlegging av synsfunksjonen og hva som er gjort av forskning om hvordan man bør jobbe pedagogisk med blikkpeking og øyestyring. Det ble søkt i tre ulike databaser, og til sammen 24 artikler ble identifisert. Resultatene ble delt inn i tre grupper: intervensjoner, blikkpeking og øyestyring og kartlegging. Resultat: Scoping reviewen fant lite forskning når det gjelder pedagogiske tiltak, og de fleste empiriske studiene hadde få deltagere og utvalgene var heterogene. Forskning som ble funnet viser at øyestyringsteknologi krever mye trening og bør brukes daglig. Da har det et potensiale til å påvirke selvstendig aktivitet og deltagelse, og bidra til både fysisk og kognitiv utvikling. Ulike kvaliteter ved synsfunksjonen vil påvirke valg av kommunikasjonsform, eventuelt behov for synsstimulering og behov for tilrettelegging. Denne studien indikerer at det er enighet om at tidlig identifisering og intervensjon for synsfunksjonen er av stor betydning for barn med CP eller med høy risiko for CP. Konklusjon: Det trengs mer forskning på både kartleggingsverktøy, hvilke type intervensjoner som bør settes inn og hvordan man bør jobbe for å lære bort blikkpeking og øyestyring til barn med cerebral parese. Denne scoping reviewen har fått fram at flere fagfelt viser til at tidlig intervensjon med tanke på synet er av stor betydning, men det mangler forskning særlig på pedagogiske side. Synsfunksjonen utvikles i interaksjon med omverden og arbeidet som gjøres i barnehagen er av betydning for, og legger grunnlag for videre opplæring og utvikling. Nøkkelord: CP, synsfunksjon, ASK, barn, blikkpeking, øyestyring og intervensjon
dc.description.abstractTitle: Educational work in terms of visual function of children with a severe degree of cerebral palsy – a scoping review Background: For young children with a severe cerebral palsy (CP) who need alternative and augmentative communication (AAC), eye-pointing and eye-tracking may be relevant. This requires a lot of the visual function and there is a high risk that visual function is affected in children with CP. Objective: The objective of the study has been to look at research on how visual function of children in kindergarten with a severe degree of CP affects the educational measures. The focus was mainly on the use of eye-pointing and eye-tracking. Design: A scoping review was carried out. Research on interventions and mapping of visual function and research regarding educationally work with eye-pointing and eye-tracking were identified. Three different databases were searched, and a total of 24 articles were identified. The results were divided into three groups: interventions, eye-pointing and eye-tracing and measure/classification of visual function. Results: Few research articles on educational interventions were identified, and most empirical studies had small and heterogenous sample size. The research that was identified, showed that eye tracking technology requires a lot of exercise and should be used on a daily base. Then it has the potential to influence independent activity and participation and contribute to both physical and cognitive development. Different aspects of visual function will influence the choices regarding type of AAC solution, the need for visual stimulation or assessments and other interventions. This study indicates that there is an agreement that early identification and intervention for visual function is of great importance for children with CP or at high risk of CP. Conclusion: More research is needed on both screening tools, the types of interventions and assessments that are needed and how to teach eye-pointing and eye control to children with cerebral palsy. This scoping review showed that several disciplines point out that early intervention in terms of vision is of great importance, but research is lacking particularly on the educational side. The visual function develops in interaction with the outside word and the education support provided in the kindergarten is of importance to and lays the foundation for further training and development. Key-word: CP, visual functions, ACC, child, eye-pointing, eye-tracking and interventions
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePedagogisk arbeid med tanke på synsfunksjonen til barn med alvorlig grad av cerebral parese – en scoping review
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel