Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLødemel, Ingrid
dc.contributor.authorØyan, Anne
dc.date.accessioned2022-07-19T17:19:46Z
dc.date.available2022-07-19T17:19:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110921428:9491559
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006889
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Introduksjon Studien er basert på et samarbeidsprosjekt mellom NTNU og en medisinsk avdeling ved St. Olavs hospital, hvor en har utviklet og implementert teamveiledning som metode for sykepleierstudenters praksis. Med teamveiledning stilles det økte krav til selvstendighet i egen læring. Hensikten med denne studien er å belyse en gruppe sykepleiestudenters opplevelser og erfaringer med teamveiledning. Metode Det er benyttet kvalitativ forskningsmetode, ved hjelp av semistrukturerte intervjuer. Ni 2. og 3. års sykepleierstudenter som hadde gjennomført teamveiledet praksis ble inkludert i studien. Intervjuene var en kombinasjon av gruppeintervju og individuelle intervju. Analysen er inspirert av en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming med en fremgangsmåte basert på tematisk analyse. Resultat De fleste informanter opplevde teamveiledningsmodellen med økte krav til selvstendighet, som positivt. Ulike personlige egenskaper hos studentene ble imidlertid beskrevet å ha betydning for hvordan en opplever teamveiledning. Informantene vektla både positive og negative erfaringer med å få veiledning av flere ulike sykepleiere. Det å få observere ulike måter og utøve sykepleie på, ble beskrevet som positivt blant de fleste av informantene. Negative erfaringer var knyttet til utrygghet på grunn av ulik veiledning, og at sykepleierne ofte ikke hadde kjennskap til studentenes kunnskapsnivå. Samtlige av informantene savnet individuelle tilbakemeldinger, vurderinger og tid til refleksjon. Konklusjon Teamveiledningsmodellen i dagens form oppleves blant de fleste av studentene som positiv, men møter likevel ikke alle studentbehov. For å møte behovene til en større andel av studentene kan det være hensiktsmessig å ha et tilrettelagt system for å gi og motta tilbakemeldinger. Tettere og mer individuell oppfølging vil kunne føre til at flere oppnår læringsutbyttene og at flere tør å gå ut av komfortsonen. Videre forskning på teamveiledning kan være å studere hvorvidt økte krav til selvstendighet gjennom teamveiledning i praksisstudier, gir økt trygghet og selvstendighet i yrkesutøvelsen hos nyutdannede sykepleiere, sammenlignet med standard veiledningsmodell.
dc.description.abstractAbstract Introduction The study is based on a collaborative project between NTNU and a medical department at St. Olav’s hospital. The goal of the project is to develop and implement a team guidance method for nursing students. The team guidance method challenges nursing students to participate actively and independently in the learning process. The purpose of the study is to give insight into the way in which nursing students experience practical team guidance. Methodology Qualitative research methods were used, employing semi-structured interviews. The study group consisted of a total of nine nursing students, including second and third year students who had completed team guidance practice. The study combined group- and individual interviews. The analysis is inspired by a phenomenological and hermeneutic approach, based on thematic analysis. Results Most of the informants experienced the practical team guidance model as mainly positive. The opportunity to observe nurses in different job situations was described as positive. Some however, described negative experiences which were related to the fact that there were different supervisors, who did not get a briefing of the students level of knowledge. Most of the informants did not get individual feedback or assessment. This did not facilitate for reflection. Conclusion The team guidance model while being perceived by most of the students as positive, still does not meet the needs of all of the students. In order to meet the needs of a larger proportion of students, it might be appropriate to have a system for giving and receiving feedback. Individual follow-up could ensure that more students achieves the learning outcomes. Further research in this field, could focus on how increased responsibility for gaining knowledge with the help of practical team guidance, may lead to more independence when carrying out nursing duties, compared with the standard supervision model.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSykepleierstudenters opplevelser og erfaringer med teamveiledning
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel