Sykepleierstudenters opplevelser og erfaringer med teamveiledning
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3006889Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Sammendrag
IntroduksjonStudien er basert på et samarbeidsprosjekt mellom NTNU og en medisinsk avdeling vedSt. Olavs hospital, hvor en har utviklet og implementert teamveiledning som metode forsykepleierstudenters praksis. Med teamveiledning stilles det økte krav til selvstendighet iegen læring. Hensikten med denne studien er å belyse en gruppe sykepleiestudentersopplevelser og erfaringer med teamveiledning.
MetodeDet er benyttet kvalitativ forskningsmetode, ved hjelp av semistrukturerte intervjuer. Ni2. og 3. års sykepleierstudenter som hadde gjennomført teamveiledet praksis bleinkludert i studien. Intervjuene var en kombinasjon av gruppeintervju og individuelleintervju. Analysen er inspirert av en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming med enfremgangsmåte basert på tematisk analyse.
ResultatDe fleste informanter opplevde teamveiledningsmodellen med økte krav tilselvstendighet, som positivt. Ulike personlige egenskaper hos studentene ble imidlertidbeskrevet å ha betydning for hvordan en opplever teamveiledning. Informantene vektlabåde positive og negative erfaringer med å få veiledning av flere ulike sykepleiere. Det åfå observere ulike måter og utøve sykepleie på, ble beskrevet som positivt blant de flesteav informantene. Negative erfaringer var knyttet til utrygghet på grunn av ulikveiledning, og at sykepleierne ofte ikke hadde kjennskap til studentenes kunnskapsnivå.Samtlige av informantene savnet individuelle tilbakemeldinger, vurderinger og tid tilrefleksjon.
KonklusjonTeamveiledningsmodellen i dagens form oppleves blant de fleste av studentene sompositiv, men møter likevel ikke alle studentbehov. For å møte behovene til en størreandel av studentene kan det være hensiktsmessig å ha et tilrettelagt system for å gi ogmotta tilbakemeldinger. Tettere og mer individuell oppfølging vil kunne føre til at flereoppnår læringsutbyttene og at flere tør å gå ut av komfortsonen. Videre forskning påteamveiledning kan være å studere hvorvidt økte krav til selvstendighet gjennomteamveiledning i praksisstudier, gir økt trygghet og selvstendighet i yrkesutøvelsen hosnyutdannede sykepleiere, sammenlignet med standard veiledningsmodell. Abstract
IntroductionThe study is based on a collaborative project between NTNU and a medical department atSt. Olav’s hospital. The goal of the project is to develop and implement a team guidancemethod for nursing students. The team guidance method challenges nursing students toparticipate actively and independently in the learning process. The purpose of the studyis to give insight into the way in which nursing students experience practical teamguidance.
MethodologyQualitative research methods were used, employing semi-structured interviews. Thestudy group consisted of a total of nine nursing students, including second and third yearstudents who had completed team guidance practice. The study combined group- andindividual interviews. The analysis is inspired by a phenomenological and hermeneuticapproach, based on thematic analysis.
ResultsMost of the informants experienced the practical team guidance model as mainlypositive. The opportunity to observe nurses in different job situations was described aspositive. Some however, described negative experiences which were related to the factthat there were different supervisors, who did not get a briefing of the students level ofknowledge. Most of the informants did not get individual feedback or assessment. Thisdid not facilitate for reflection.
ConclusionThe team guidance model while being perceived by most of the students as positive, stilldoes not meet the needs of all of the students. In order to meet the needs of a largerproportion of students, it might be appropriate to have a system for giving and receivingfeedback. Individual follow-up could ensure that more students achieves the learningoutcomes. Further research in this field, could focus on how increased responsibility forgaining knowledge with the help of practical team guidance, may lead to moreindependence when carrying out nursing duties, compared with the standard supervisionmodel.