dc.contributor.advisor | Lødemel, Ingrid | |
dc.contributor.author | Øyan, Anne | |
dc.date.accessioned | 2022-07-19T17:19:46Z | |
dc.date.available | 2022-07-19T17:19:46Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:110921428:9491559 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3006889 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Introduksjon
Studien er basert på et samarbeidsprosjekt mellom NTNU og en medisinsk avdeling ved
St. Olavs hospital, hvor en har utviklet og implementert teamveiledning som metode for
sykepleierstudenters praksis. Med teamveiledning stilles det økte krav til selvstendighet i
egen læring. Hensikten med denne studien er å belyse en gruppe sykepleiestudenters
opplevelser og erfaringer med teamveiledning.
Metode
Det er benyttet kvalitativ forskningsmetode, ved hjelp av semistrukturerte intervjuer. Ni
2. og 3. års sykepleierstudenter som hadde gjennomført teamveiledet praksis ble
inkludert i studien. Intervjuene var en kombinasjon av gruppeintervju og individuelle
intervju. Analysen er inspirert av en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming med en
fremgangsmåte basert på tematisk analyse.
Resultat
De fleste informanter opplevde teamveiledningsmodellen med økte krav til
selvstendighet, som positivt. Ulike personlige egenskaper hos studentene ble imidlertid
beskrevet å ha betydning for hvordan en opplever teamveiledning. Informantene vektla
både positive og negative erfaringer med å få veiledning av flere ulike sykepleiere. Det å
få observere ulike måter og utøve sykepleie på, ble beskrevet som positivt blant de fleste
av informantene. Negative erfaringer var knyttet til utrygghet på grunn av ulik
veiledning, og at sykepleierne ofte ikke hadde kjennskap til studentenes kunnskapsnivå.
Samtlige av informantene savnet individuelle tilbakemeldinger, vurderinger og tid til
refleksjon.
Konklusjon
Teamveiledningsmodellen i dagens form oppleves blant de fleste av studentene som
positiv, men møter likevel ikke alle studentbehov. For å møte behovene til en større
andel av studentene kan det være hensiktsmessig å ha et tilrettelagt system for å gi og
motta tilbakemeldinger. Tettere og mer individuell oppfølging vil kunne føre til at flere
oppnår læringsutbyttene og at flere tør å gå ut av komfortsonen. Videre forskning på
teamveiledning kan være å studere hvorvidt økte krav til selvstendighet gjennom
teamveiledning i praksisstudier, gir økt trygghet og selvstendighet i yrkesutøvelsen hos
nyutdannede sykepleiere, sammenlignet med standard veiledningsmodell. | |
dc.description.abstract | Abstract
Introduction
The study is based on a collaborative project between NTNU and a medical department at
St. Olav’s hospital. The goal of the project is to develop and implement a team guidance
method for nursing students. The team guidance method challenges nursing students to
participate actively and independently in the learning process. The purpose of the study
is to give insight into the way in which nursing students experience practical team
guidance.
Methodology
Qualitative research methods were used, employing semi-structured interviews. The
study group consisted of a total of nine nursing students, including second and third year
students who had completed team guidance practice. The study combined group- and
individual interviews. The analysis is inspired by a phenomenological and hermeneutic
approach, based on thematic analysis.
Results
Most of the informants experienced the practical team guidance model as mainly
positive. The opportunity to observe nurses in different job situations was described as
positive. Some however, described negative experiences which were related to the fact
that there were different supervisors, who did not get a briefing of the students level of
knowledge. Most of the informants did not get individual feedback or assessment. This
did not facilitate for reflection.
Conclusion
The team guidance model while being perceived by most of the students as positive, still
does not meet the needs of all of the students. In order to meet the needs of a larger
proportion of students, it might be appropriate to have a system for giving and receiving
feedback. Individual follow-up could ensure that more students achieves the learning
outcomes. Further research in this field, could focus on how increased responsibility for
gaining knowledge with the help of practical team guidance, may lead to more
independence when carrying out nursing duties, compared with the standard supervision
model. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Sykepleierstudenters opplevelser og erfaringer med teamveiledning | |
dc.type | Bachelor thesis | |