Ivaretakelse av kompetanseutvikling ved sengepost - et sykepleierperspektiv
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3006869Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Abstrakt
IntroduksjonHvordan rekruttere og beholde sykepleiere er en aktuell utfordring i helse- og omsorgstjenesten. En klinikk ved et norsk universitetssykehus har kartlagt turnover ved klinikkens sykepleietjeneste gjennom å dele ut et spørreskjema til sykepleiere som har sluttet ved klinikken i perioden 2018-2021. Hovedårsakene til at sykepleierne sluttet var ønske om mer kompetanseutvikling og videreutdanning og det var sengepostene som hadde den høyeste turnoveren. I denne studien undersøkes det hvordan sykepleiere opplever at kompetanseutvikling ivaretas ved sengepost.
MetodeDet ble brukt en kvalitativ metode der fire sykepleiere ble intervjuet gjennom semistrukturerte intervju. Datamaterialet ble gjennomgått og tematisk analysert inspirert av Dallands og Johannesens teorier.
Resultat Resultatene viste at sykepleierne i denne studien savnet et bredere innhold i fagdagene og å kunne få delta i refleksjonsgrupper. De ønsket seg også flere lavterskeltilbud for kompetanseutvikling som for eksempel internundervisning med leger. Flere opplevde også et ytre press om å ta videreutdanning, noe som kan være en av årsakene til høy turnover ved sengeposten. Informantene beskrev en opplevelse av å bli satt til arbeidsoppgaver av liten relevans for deres sykepleiefaglige kompetanse. Det sosiale miljøet og opplæringen beskrives som veldig god ved sengeposten. Flere av informantene hadde vurdert å bytte jobb det siste året, og årsakene til dette var blant annet ønsker om høyere lønn, bedre og mer stabil turnus og personlig utvikling. Til slutt kom det frem at sykehuset utnytter erfaringsbasert kompetanse forskjellig ut ifra hvor lenge man har jobbet som sykepleier. De fleste informantene var relativt nyutdannet og hadde jobbet ved sengeposten i under 2 år.
Konklusjon Selv om mye eksisterende forskning og funn fra studien peker på at kompetanseutvikling er viktig for sykepleieres motivasjon til å bli værende i jobben, opplever ikke sykepleierne i denne studien at kompetanseutvikling prioriteres godt nok ved sengeposten. Abstract
Introduction How to recruit and keep nurses in their jobs is a current challenge in the health care service. One clinic at a Norwegian teaching hospital has investigated turnover in their nursing service. They handed out a questionnaire to nurses who had quit their jobs at the clinic during the period of 2018-2021. The two main reasons for quitting were competence development and further education. The bed post had suffered the highest degree of turnover during this three-year period. This study will investigate how nurses experience the maintenance of competence development at the bed post.
Method The study used a qualitative method interviewing four nurses through semi-structural interviews. The data was revised and analyzed thematically inspired by Dalland´s and Johannesen´s theories of method.
Results The results showed that nurses in this study wants more variety in the themes of their educational days and to participate in groups of reflection. They also wished for more available offers of competence development such as internal teaching from doctors. Some of them also experienced an outer pressure to take further education, something that can contribute to explain the bed post´s high degree of turnover. They also described an experience of getting responsibilities with low relevance that does not confirm their competence as nurses. The social environment and teaching when starting as a new employee was described as satisfying. Several informants had considered changing their jobs during the last year, with reasons as a higher pay degree, a better and more predictable work time schedule, and a wish for personal development. Another finding was that the hospital made use of experience-based knowledge in different ways depending on how long it has been since the nurses had been graduated. Most informants had graduated nursing school within the last two years and had been working at the bed post for less than two years. There were differences in how big part of the employment contracts was full-time, in comparison to the informants with specialization and more experience, who had full time jobs.
Conclusion Both existing research and findings from this study points to the fact that competence development is important to nurses´ motivation to stay in their jobs. It is not experienced by the nurses in this study that competence development is prioritized enough at the present bed post.