Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLund, Anne Carine Bonnevie
dc.contributor.authorGuldseth, Hanne Nervik & Jenssen, Cecilie Gyldenløve
dc.date.accessioned2022-07-16T17:23:36Z
dc.date.available2022-07-16T17:23:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111681752:33406779
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006302
dc.description.abstractDenne oppgaven har satt søkelys på samarbeidet mellom skole og SFO når det kommer til elever med sosiale og emosjonelle utfordringer. Målet har vært å få innsikt i hvordan skole og SFO legger til rette for denne elevgruppen, til tross for at de er forskjellige institusjoner med ulike oppgaver og samfunnsmandat. Studiens problemstilling har vært: Hvordan er samarbeidet mellom skole og SFO lagt opp for elever med sosiale og emosjonelle utfordringer? Studien har tatt utgangspunkt i en kvalitativ forskningstilnærming. Datainnsamlingen har foregått ved hjelp av semistrukturerte intervju. Utvalget har bestått av rektor og SFO-leder ved tre forskjellige skoler. To av skolene lå i A kommune, som også er den største kommunen, mens den tredje skolen lå i B kommune. Studiens sentrale funn er presentert gjennom tre hovedkategorier med tilhørende underkategorier. Den første hovedkategorien er “dagens organisering av samarbeidet for elever med sosiale og emosjonelle utfordringer” og tar for seg tema som ansettelsesforhold, fastsatt samarbeidstid, kompetanse, elever med sosiale og emosjonelle utfordringer i dagens skole og SFO, utnytte avsatt tid til samarbeid og uenigheter om viktigheten av SFO. Den andre hovedkategorien kalte vi “oppfølging av økonomiske og juridiske retningslinjer” og handler om ressurstildeling i skole og SFO, rammeplanen for SFO, samt taushetsplikt og IOP. Den siste hovedkategorien er “optimalt samarbeid” og tar for seg informantenes egne ønsker for samarbeidet gjennom hvordan man kan få mere tid sammen, samt viktigheten av en “vi-skole”. Studiens sentrale funn viser at det er forskjeller innad i kommunene hvordan samarbeidet mellom skole og SFO er lagt opp og hvordan det gjennomføres i praksis. En del av grunnen til disse forskjellene skyldes at tildelingen av ressurser til elever med særskilte behov varierer mellom kommunene. Det var en felles oppfatning blant informantene at det var avgjørende at det ble satt av tid og ressurser for at samarbeidet kunne gjennomføres. Det ble vektlagt at ressurser som ekstra ansatte var viktig da det kunne gi skole og SFO muligheten til å oftere møtes sammen, samtidig som det kunne forhindre at møtene gikk utover voksentettheten blant elevene. Det er derfor en del økonomiske og juridiske retningslinjer som legger føringer for samarbeidet mellom skole og SFO når det gjelder elever med sosiale og emosjonelle utfordringer i dag, som både kan virke begrensende for de ansatte og elevene.
dc.description.abstractThis thesis has shed light on the collaboration between school and after school programme (SFO) when it comes to students with social and emotional challenges. The aim has been to gain insight into how schools and SFO facilitate this group of students, even though they are different institutions with different tasks and societal mandates. The study's main research question has been: How is the collaboration between school and SFO set up for students with social and emotional challenges? The study is based on a qualitative research approach. The data collection has been conducted through semi-structured interviews. The selection has consisted of the principal and SFO- leader at three different schools. Two of the schools were in municipality A, which is also the largest municipality, while the third school was in municipality B. The study's key findings are presented through three main categories with associated subcategories. The first main category is "current organization of the collaboration for students with social and emotional challenges" and addresses topics such as employment, planned collaboration time, competence, students with social and emotional challenges in today's school and SFO, utilizing allocated time for collaboration and disagreements about the importance of SFO. The second main category, we decided to call “follow-up of financial and legal guidelines” and deals with resource allocation in schools and SFO, the framework plan for SFO, as well as the duty of confidentiality and individual education plan (IOP). The last main category is "optimal collaboration" and addresses the informants' own wishes for the collaboration through how to get more time together, as well as the importance of a "we-school". The study's key findings show that there are differences within the municipalities when it comes to how the collaboration between school and SFO is structured and how it is implemented in practice. Part of the reason for these differences is that the allocation of resources to students with special needs varies between municipalities. There was a common opinion among the informants that it was crucial that time and resources were set aside for the collaboration for it to be carried out. It was emphasized that resources as extra staff were important as it could give the school and SFO the opportunity to meet more often, at the same time as it could prevent the meetings from affecting the number of adults among the students. There are therefore several financial and legal guidelines that regulate the collaboration between school and SFO in terms of students with social and emotional challenges today, which can have a limiting effect on both the employees and the students.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Det er faktisk det samme barnet som går på skole og SFO"
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel