Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFlemsæter, Frode.
dc.contributor.authorSkålholt, Jo Amund.
dc.date.accessioned2022-07-16T17:23:32Z
dc.date.available2022-07-16T17:23:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110859567:30982905
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006299
dc.description.abstractSammendrag I denne masteroppgaven er det foretatt en lærebokanalyse av fire lærebøker i samfunnsfag fra to forskjellige forlag, med hensikt å undersøke hvordan lærebøker i samfunnsfag på mellomtrinnet fremstiller bærekraftig utvikling. For å sette studiens funn i en større kontekst blir det også diskutert mulige implikasjoner av lærebøkenes fremstilling, og hvordan de samsvarer med læreplanen. Lærebøkene som ble undersøkt er Arena 5 og Arena 6 utgitt av Aschehoug, og Refleks 5 og Refleks 6 utgitt av Gyldendal. Alle lærebøkene er utgitt etter fagfornyelsen av 2020. For å kunne beskrive og analysere lærebøkenes fremstilling ble det benyttet en kvalitativ tekstanalyse. Lærebøkene ble da tolket og analysert opp imot teoretiske begrep fra relevant litteratur. Målet med en slik tilnærming er å underbygge mine fortolkninger, samt å få fram nye sider ved lærebokas fremstilling av bærekraftig utvikling. Ettersom den metodiske tilnærmingen i stor grad er basert på mine forståelser og tolkninger, så ligger det et sosialkonstruktivistisk syn til grunn, både på min rolle som forsker og på perspektiver lærebøkene fremstiller. Gjennom empiriske funn og diskusjon fremkommer det blant annet at læreverkene Arena og Refleks fremstiller bærekraftig utvikling noe ulikt, både med tanke på omfang og innhold. Noen av nøkkelfunnene er at Arena 5 og 6 sin fremstilling kan tolkes opp imot en normativ tradisjon, mens Refleks 5 og 6 sin fremstilling kan ses i sammenheng med en pluralistisk tradisjon for å undervise i bærekraftig utvikling. En implikasjon av dette kan føre til at elever vil få ulik læring og undervisning om bærekraftig utvikling, forutsatt at læreboka blir bruk som veiledende dokument for undervisningen. De utvalgte lærebøkene forholder seg i all hovedsak til læreplanens innhold, men når det spesifikke innholdet i læreplanen uteblir, så har tolkningsrommet til lærebokforfattere mulig blitt større. Dette kan da medføre til en større forskjell mellom læreverkene i skolen.
dc.description.abstractAbstract In this master's thesis, a textbook analysis of four social studies textbooks from two different publishers has been carried out, to examine how these textbooks present sustainable development. To put the study's findings in a larger context, possible implications of the textbooks' presentation are also discussed, in addition to how they match the curriculum. The textbooks examined are Arena 5 and Arena 6 published by Aschehoug, and Refleks 5 and Refleks 6 published by Gyldendal. All textbooks are published after the 2020 academic renewal. To describe and analyse the textbooks' presentation, a qualitative text analysis was used. The textbooks were interpreted and analysed against theoretical terms from relevant literature. Such an approach aims to support my interpretations and bring out new aspects of the textbook's presentation of sustainable development. Since the methodological approach is largely based on my understandings and interpretations there is a social constructivist view, both on my role as a researcher and perspectives presented by the textbooks. Through empirical findings and discussion, it emerges that the educational works, Arena and Refleks, portray sustainable development somewhat differently, both in terms of scope and content. Some of the most important findings are that Arena 5 and 6's presentation can be interpreted against a normative tradition, while Reflex 5 and 6's presentation can be seen in the context of a pluralistic tradition of teaching sustainable development. An implication of this may lead to students receiving different learning and teaching on sustainable development, given that the textbook is used as an indicative document for teaching. The selected textbooks mainly consider the content of the curriculum, but when specific content of the curriculum is missed, the interpretation mandate of textbook authors may have become greater. Moreover, this can then lead to a greater difference between the teachings in the school.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBærekraftig utvikling i samfunnsfag - En lærebokanalyse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel