Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStørvold, Tore
dc.contributor.authorStyve, Sondre Bjerke
dc.date.accessioned2022-07-16T17:19:47Z
dc.date.available2022-07-16T17:19:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112790664:23110484
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006138
dc.description.abstractI denne oppgaven svarer jeg på spørsmålet om hvorfor og hvordan musikk brukes i World of Warcraft (WoW), et Massive Multiplayer Role-Playing Game, for å identifisere og skape en troverdig spillverden. Jeg trekker også dette til RPG (Role-Paying Game) og MMORPG sjangeren generelt. For å gjøre dette går jeg gjennom musikkteori knyttet til spilldesign for å få en forståelse for elementene som ligger bak produksjonen av et videospill. Samtidig knytter jeg dette opp mot det visuelle designet i et spill, for å forstå hvordan det audiovisuelle designet samhandler med spillets verden og karakter gjennom spesifikke virkemidler og elementer for å forankre spilleren i verdenen. Gjennom dette ser jeg hvordan innlevelse blir skapt fra en kombinasjon av suspensjon av vantro fra spillerens side og oppbyggingen av et troverdig og sterkt plott fra designernes side. Ved å konstruere en verden som bygger på det nødvendige og logiske vil spilleren kunne oppleve en total innlevelse i spillet. For en liten stund kan spilleren føle at spillet like gjerne kunne vært ekte. Ved å undersøke identitetselementer i World of Warcraft kan jeg se hvordan en troverdig verden kan være bygget opp i praksis. Jeg går gjennom spesifikke musikalske elementer knyttet til identitet i spillets innhold. Via disse ser jeg hvordan musikken i spillet kan hjelpe spilleren med å forstå, og lokalisere seg i spillverdenen gjennom musikalske kjennetegn. Ved å bruke det jeg har redegjort i oppgaven kan jeg trekke dette inn i en analyse av en spesifikk sone i WoW. Her ser jeg hvordan musikken i spillet forsterker spillets troverdighet gjennom å bygge oppunder identitetselementer i spillverdenen og gjør den reell. Innholdet i denne oppgaven står for forfatterens regning.
dc.description.abstractIn this paper, I answer the question of why and how music is used in World of Warcraft (WoW), a Massive Multiplayer Role-Playing Game, to identify and create a credible game world. I also connect this to the RPG (Role-Paying Game) and the MMORPG genre in general. To do this, I work through music theory related to game design to gain an understanding of the elements behind the production of a video game. At the same time, I link this to the visual design of a game, to understand how the audiovisual design interacts with the game world and character through specific tools and elements to anchor the player in the world. Through this I see how immersion is created from a combination of suspension of disbelief by the player, and the building of a credible and strong plot by the designers. By constructing a world based on the necessary and logical, the player will be able to experience total immersion in the game. For a while, the player may feel that the game could just as easily have been real. By examining identity related elements in World of Warcraft, I can see how a credible world actually can be built. I go through specific musical elements related to identity in the games content. Through these, I see how the games music can help the player to understand and locate themselves in the virtual world through musical characteristics. By using what I have explained in the thesis, I can draw this into an analysis of a specific zone in WoW. Here I see how the games music strengthens the game's credibility by building on identity in the game world and making it real. The content of this thesis is at the author's expense.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMusikalsk innlevelse i World of Warcraft
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel