dc.contributor.advisor | Trine Tetlie Eik-Nes | |
dc.contributor.author | Karina Einan Enoksen | |
dc.contributor.author | Kristin Hestnes | |
dc.date.accessioned | 2022-07-16T17:19:34Z | |
dc.date.available | 2022-07-16T17:19:34Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:111435329:111443322 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3006130 | |
dc.description.abstract | Hensikt
Å undersøke om virtuell virkelighet kan benyttes for å fremme deltakelse i offentlig fremføring for studenter med taleangst. Frykt for offentlig fremføring, en del av sosial angst, er et folkehelseproblem som kan føre til at studenter opplever utfordringer med å delta i høyere utdanning.
Metode
Scoping review ble benyttet for å systematisere, vurdere og analysere relevant forskningslitteratur for å besvare problemstillingen. ST ble brukt for å analysere utvalgte artikler.
Resultat
Studier viser at offentlig fremføring ved hjelp av virtuell virkelighet gir lignende positive resultater på taleangst som ekte fremføring (vivo eksponering). Innhentet forskningslitteratur viser at gradering av offentlig fremføring i virtuell virkeligheten kan påvirke deltakerens opplevelse av angst under aktiviteten. Resultat av analysen viste fire tematiske områder: mindre unnvikelse, trygge rammer, følelse av frykt og gradering.
Konklusjon
Denne oppgaven konkluderer med at virtuell virkelighet kan benyttes blant studenter med taleangst. Virtuell virkelighet bidrar til økt deltakelse ved at terapien skjer i trygge rammer, og man får mindre frykt gjennom muligheten til å gradere situasjonen. Virtuell virkelighet viste til like gode resultater som eksponeringsterapi i virkeligheten. | |
dc.description.abstract | Objective
To investigate if treatment through virtual reallity can promote participation in public speaking for students with public speaking anxiety. Public speaking anxiety, a subtype of social anxiety, is a public health issue that can cause challenges for students in higher education.
Method
Scoping review was used to systemize, quality assure and analyze relevant scientific literature to help us answer our topic question.
Results
Science shows that exposure through virtual reality is as successful in redusing stress in public speaking as exposure in real life (in vivo). Public speaking in virtual reality can be graded to influence the participants level of anxiety through the activity. Our research uncovered four thematic areas: decreased avoidance, safe surroundings, feelings of fear and grading.
Conclusion
This thesis concludes that virtual reality can be used as treatment for students with public speaking anxiety. Virtual reality promotes participation by providing safe surroundings and decrease feelings of fear by giving the therapist tools to grade the activity. Scientific studies shows that exposure in virtual environments is as successful in decreasing public speaking anxiety as exposure in real life. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Virtuell virkelighet som behandling for taleangst | |
dc.type | Bachelor thesis | |