Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRasouli, Omid
dc.contributor.advisorRenå, Camilla
dc.contributor.authorKarlsen, Sandra Charlotte
dc.contributor.authorNæss, Tonje Lundberg
dc.date.accessioned2022-07-16T17:19:32Z
dc.date.available2022-07-16T17:19:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111435329:111443304
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006128
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: Barn med cerebral parese (CP) i skolealder kan ha vansker med å delta i aktiviteter på tvers av skole, hjem og i samfunnslivet på grunn av fysisk funksjon og mobilitet. Med 120-150 nye tilfeller årlig i Norge, gjelder dette mange. Et hovedmål i Likeverdsreformen er å skape en meningsfull hverdag for barn som har sammensatte behov, og at disse barna med familier skal være sjef i eget liv. Hvorfor faller da disse barna utenfor et sosialt fellesskap og opplever deltakelsesbegrensninger? Mål: Målet med bacheloroppgaven er å undersøke faktorer som påvirker aktivitet og hva som kan fremme deltakelse i meningsfulle fritidsaktiviteter for barn med CP i skolealder. Hvilke sosiale- og samfunnsmessige faktorer påvirker, og hvordan kan dette løses? Hvilken rolle har de sosiale omgivelsene, som foreldre? Metode: Oppgaven er strukturert ut fra IMRoD-modellen. Scoping Review er anvendt for å identifisere, lokalisere, analysere og oppsummere litteratur på en systematisk måte. Det er fem trinn som blir fulgt fra metode til resultat. Oppgaven inneholder fem vitenskapelige artikler med kvalitativ forskning. Relevant forskning, samt ergoterapeutisk teori skal besvare problemstillingen. Resultat: Forskning viser at det dynamiske samspillet mellom person, aktivitet og omgivelser er faktorer som påvirker deltakelse i aktivitet for barn med CP i skolealder. Mestring, motivasjon, personlige faktorer, valgmuligheter, interesser, utholdenhet og tidligere erfaring med en aktivitet fremmer deltakelse i aktivitet. Deltakelse i skole- og fritidsaktiviteter oppleves utfordrende på grunn av begrensede kommunikasjonsferdigheter og manglende evne til å holde samme nivå som andre barn. Foreldre har en avgjørende betydning for barnas mulighet til å delta i aktiviteter. Konklusjon: Det er behov for bedre informasjon rundt CP og aktivitet. Selvbestemmelse og motivasjon er nøkkelfaktorer for å fremme deltakelse, som henger sammen med kommunikasjon og mulighet til å uttrykke seg. Støtte i de sosiale- og tilrettelegging av de fysiske omgivelsene er avgjørende for deltakelse.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDeltakelse i fritidsaktivitet for barn med cerebral parese
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel