• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Deltakelse i fritidsaktivitet for barn med cerebral parese

Karlsen, Sandra Charlotte; Næss, Tonje Lundberg
Bachelor thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3006128
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap [2360]
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn: Barn med cerebral parese (CP) i skolealder kan ha vansker med å delta i aktiviteter på tvers av skole, hjem og i samfunnslivet på grunn av fysisk funksjon og mobilitet. Med 120-150 nye tilfeller årlig i Norge, gjelder dette mange. Et hovedmål i Likeverdsreformen er å skape en meningsfull hverdag for barn som har sammensatte behov, og at disse barna med familier skal være sjef i eget liv. Hvorfor faller da disse barna utenfor et sosialt fellesskap og opplever deltakelsesbegrensninger?

Mål: Målet med bacheloroppgaven er å undersøke faktorer som påvirker aktivitet og hva som kan fremme deltakelse i meningsfulle fritidsaktiviteter for barn med CP i skolealder. Hvilke sosiale- og samfunnsmessige faktorer påvirker, og hvordan kan dette løses? Hvilken rolle har de sosiale omgivelsene, som foreldre?

Metode: Oppgaven er strukturert ut fra IMRoD-modellen. Scoping Review er anvendt for å identifisere, lokalisere, analysere og oppsummere litteratur på en systematisk måte. Det er fem trinn som blir fulgt fra metode til resultat. Oppgaven inneholder fem vitenskapelige artikler med kvalitativ forskning. Relevant forskning, samt ergoterapeutisk teori skal besvare problemstillingen.

Resultat: Forskning viser at det dynamiske samspillet mellom person, aktivitet og omgivelser er faktorer som påvirker deltakelse i aktivitet for barn med CP i skolealder. Mestring, motivasjon, personlige faktorer, valgmuligheter, interesser, utholdenhet og tidligere erfaring med en aktivitet fremmer deltakelse i aktivitet. Deltakelse i skole- og fritidsaktiviteter oppleves utfordrende på grunn av begrensede kommunikasjonsferdigheter og manglende evne til å holde samme nivå som andre barn. Foreldre har en avgjørende betydning for barnas mulighet til å delta i aktiviteter.

Konklusjon: Det er behov for bedre informasjon rundt CP og aktivitet. Selvbestemmelse og motivasjon er nøkkelfaktorer for å fremme deltakelse, som henger sammen med kommunikasjon og mulighet til å uttrykke seg. Støtte i de sosiale- og tilrettelegging av de fysiske omgivelsene er avgjørende for deltakelse.
 
 
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit