• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosiale omgivelser sin betydning for aktivitetsdeltakelse hos slagrammede med kognitive utfall

Berg, Marie; Hynne, Tale
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:111435329:111443285.pdf (6.732Mb)
no.ntnu:inspera:111435329:111443285.zip (56.88Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3006121
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap [3554]
Abstract
Sammendrag

Tittel: Sosiale omgivelser sin betydning for aktivitetsdeltakelse hos slagrammede med kognitive

utfall.

Formål: Gjennom denne litteraturstudien ønsker vi å innhente kunnskap om betydningen av sosiale omgivelser for slagrammede, og hvordan dette henger sammen med kognitive utfall og aktivitetsdeltakelse i meningsfulle aktiviteter.

Problemstilling: Hvilken betydning har sosiale omgivelser for deltakelse i meningsfull aktivitet hos voksne med kognitive utfall etter hjerneslag?

Metode: Denne bacheloroppgaven er basert på en systematisk litteraturstudie hvor det er benyttet fem kvalitative og to kvantitative studier. Det er samlet, vurdert og analysert forskningsbasert kunnskap sett i lys av ergoterapeutisk aktivitetsteori og begrep for å belyse problemstillingen.

Resultat: Funnene fra de utvalgte studiene viser at personer som får kognitive utfall etter hjerneslag opplever støtte i de sosiale omgivelsene som en faktor som bidrar til økt deltakelse i meningsfulle aktiviteter.

Konklusjon: Denne litteraturstudien viser at sosiale omgivelser er en faktor som kan bidra til motivasjon og engasjement i aktivitet. En kan derfor konkludere med at de sosiale omgivelsene er av viktig betydning for deltakelse i meningsfulle aktiviteter for slagrammede med kognitive utfall.
 
Abstract

Title: The importance of the social environment for activity participation for persons with

cognitive outcomes after stroke.

Purpose: Through this literature study we want to acquire knowledge about the importance of social environment for persons with stroke, and how this is connected with cognitive outcomes and activity participation in meaningful activities.

Topic question: What meaning does the social environment have for participation in meaningful activity in adults with cognitive outcomes after stroke?

Method: This bachelor thesis is based on a systematic literature study where five qualitative and two quantitative studies have been used. Research-based knowledge has been collected, assessed and analyzed in light of activity theory in occupational therapy and concepts to give insight on the problem.

Results: The selected studies show that people who have cognitive outcomes after a stroke find support in the social environment as a factor that contributes to increased paticipation in meaningful activities.

Conclusion: This literature study shows that the social environment is a factor that can contribute to motivation and engagement in activity. One can conclude that the social environment is an important significance for participation in meaningful activities for persons with cognitive outcomes after stroke.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit