Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVik, Camilla Berge
dc.contributor.authorSørensen, Stine Høiland
dc.date.accessioned2022-07-15T17:22:26Z
dc.date.available2022-07-15T17:22:26Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112394240:25634303
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006004
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI læreplanene er kjerneelementer det viktigste faglige innholdet elevene skal arbeide med i opplæringen. Ett av kjerneelementene for naturfag i Kunnskapsløftet (LK2020) er naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter. Lærebøkene har vært og er en viktig del av undervisningen i den norske skolen og dermed viktige for å operasjonalisere læreplanene. Denne masteroppgaven har til hensikt å vurdere hvordan naturvitenskapelige praksiser kommer til uttrykk i elevoppgaver i aktuelle lærebøker i naturfag. Ut fra en personlig interesse for kjemi, er oppgaven videre avgrenset til læreverk og kapitler med kjemi som tema. Læreverkene som er analysert, er Refleks 5 og 6 og Solaris 5 og 6 og er alle utgitt i 2020 og 2021. Forskningsspørsmålene som brukes for å belyse temaet er i hvilken grad ulike naturvitenskapelige praksiser kommer til uttrykk og hvilke praksiser elevene inviteres til å arbeide med gjennom elevoppgavene. Studien ble gjennomført ved en lærebokanalyse som baserte seg på allerede eksisterende forskning på feltet. Lærebøkene er analysert ved å kategorisere elevoppgaver i ulike naturvitenskapelige praksiser i henhold til artikkelen Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter – på vei mot et tolkningsfellesskap av Haug et al. (2021). Studien viser at de fleste naturvitenskapelige praksisene kommer til uttrykk i læreverkene. Elevene inviteres til å arbeide med sentrale aspekter innenfor utforsking og «inquiry» slik intensjonen med utarbeidelsen av de naturvitenskapelige praksisene var. Noe som imidlertid ikke kommer til uttrykk i de kjemirelaterte oppgavene, er en synliggjøring av hvordan forskere jobber og den sentrale rollen formulering av undersøkbare spørsmål har i forskning.
dc.description.abstractIn the Norwegian national curriculum, the most important content for the pupils is listed as core elements. Natural-science practices and approaches is listed as one of the core elements of the latest national curriculum of the school subject Natural science (Kunnskapsløftet (LK2020)). Textbooks are and have been an important part of the teaching in Norwegian schools and hence important to operationalize the teaching of the curriculum. The aim of this Master thesis is to assess how scientific practices are reflected in the textbook tasks from relevant textbooks in Natural science. Due to a personal interest in chemistry, the thesis is further limited to textbooks and chapters with chemistry as a theme. The teaching materials that have been analysed are Refleks 5 and 6 and Solaris 5 and 6 and are all published in 2020 and 2021. The research questions used to shed light on the topic are the extent to which different scientific practices are expressed and which practices students are invited to work with through student assignments. The study was carried out in a textbook analysis based on already existing research in the field. The textbooks are analysed by categorizing student assignments in various scientific practices in accordance with the article Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter – på vei mot et tolkningsfellesskap written by Hauget al. (2021). The study shows that scientific practices are well represented in the teaching materials. Students are invited to work with key aspects within exploration and "inquiry" as the intention with the preparation of the scientific practices was. However, something that is not expressed in the chemistry-related tasks are tasks that focus on how scientists work and the central role that the formulation of explorable questions has in research.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNaturvitenskapelige praksiser i lærebokoppgaver
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel