Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAnderson, Ellen Marie
dc.contributor.authorYttrelid, Linn Ødegaard
dc.date.accessioned2022-07-15T17:22:17Z
dc.date.available2022-07-15T17:22:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112394240:21834022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005995
dc.description.abstractI denne oppgaven undersøker jeg om bruk av kjemi i utdanning for bærekraftig utvikling fører til en bedre forståelse av bærekraftig utvikling, samt en bedre forståelse av kjemiske prosesser. For å undersøke dette bruker jeg tre ulike forskningsspørsmål, hvor det første undersøker om demonstrasjonsforsøk kan være en nyttig tilnærming for å bedre forstå sammenhengen mellom bærekraftig utvikling og kjemiske prosesser. Det andre forskningsspørsmålet undersøker hvordan fokus på kjemi i undervisning om bærekraftig utvikling kan bedre elevers forståelse av bærekraftig utvikling. Til slutt undersøker det tredje forskningsspørsmålet hvordan bruk av eksempler knyttet til klima- og miljøutfordringer kan bedre elevers forståelse av kjemiske prosesser. Bakgrunnen for denne studien er litteratur som påpeker at kjemi er sentralt i utdanning for bærekraftig utvikling. Til tross for dette er det ikke et eneste kompetansemål fra det tverrfaglige temaet «bærekraftig utvikling» i LK20 som er knyttet til kjemi. Dette fører til et behov for å undersøke sammenhengen mellom utdanning for bærekraftig utvikling og kjemiundervisning nærmere. Jeg undersøker om bruk av demonstrasjonsforsøk er én måte elevene kan forstå sammenhengen mellom kjemiske prosesser og bærekraftig utvikling bedre. Et undervisningsopplegg er utviklet basert på litteratur, og dette undervisningsopplegget er gjennomført av én lærer i to ulike 10. klasser. Etter gjennomført undervisningsopplegg intervjues læreren og elevene fyller ut et spørreskjema. Intervju og spørreskjema blir analysert ved henholdsvis tematisk analyse og prosentdifferanser. Resultater i lys av litteratur viser at demonstrasjonsforsøk kan være nyttig i kjemiundervisning knyttet til bærekraftig utvikling, ettersom det gir representasjoner på makronivået og det symbolske nivået. Det viser seg også at bruk av makro- og symbolsk nivå øker forståelsen av mikronivået som er foreslått som viktig for å kunne forstå de store sammenhengene knyttet til bærekraftig utvikling. Resultatene viser også at den bedre forståelsen av kjemi i forbindelse med bærekraftig utvikling er viktig for å forstå debatter og delta i diskusjoner knyttet til bærekraftig utvikling. Som en siste betraktning kan bruk av kjente kontekster, for eksempel en klima- eller miljøutfordring, føre til at elever forstår kjemiske prosesser bedre.
dc.description.abstractIn this assignment I investigate if the use of chemistry in education for sustainable development can cause a better understanding for sustainable development and chemical processes. To investigate this, I use three different research questions. Where the first one looks at whether demonstration experiments can be a useful approach to better understand the connection between sustainable development and chemical processes. The second research question investigate how a focus on chemistry in lessons on sustainable development can improve pupils understanding of sustainable development. Lastly, the third research question study how the use of examples related to climate- and environmental issues can improve pupils understanding of chemical processes. The study is based upon literature regarding the importance of chemistry in education for sustainable development. Despite this, it’s not a competence goal under the interdisciplinary theme “sustainable development” related to chemistry in LK20 after grade 10. Hence why further investigations about the relation between education for sustainable development and chemistry education are required. I also discover whether the use of demonstration experiments could be one way to better understand the relationship between chemical processes and sustainable development. A teaching arrangement based on literature is developed and used by an integrated science teacher in two different 10th grade classes. After completion an interview of the teacher is conducted, and the pupils fill out a research form. The interview and research form is analysed by thematic analysis and percent differences, respectively. The results in light of literature show that demonstration experiments can be beneficial when teaching chemistry and sustainable development, because it gives representation on the macrolevel in combination with the symbolic level. The results also implies that the use of macro- and symbolic level improves the understanding of the microlevel, which is essential to understand the major contexts regarding sustainable development. Additionally, the results indicate that superior understanding of chemistry in relation to sustainable development is essential for understanding debates and take a part of discussions regarding sustainable development. Lastly, the use of a known context, for example a climate- or an environmental issue, can result in better understanding of chemical processes among the pupils.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKjemiutdanning for bærekraftig utvikling
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel